Træningsblog: Derfor skal du huske dine hviledage

Hvad sker der med kroppen, når vi træner? 

Når vi træner, nedbryder vi kroppen ved, at vi river en masse små muskelfibre over, som så skal "repareres" igen. Det bliver de, når vi holder de her såkaldte 'restdays', hvor musklerne får hvile til at genopbygge sig.

Hvorfor er det vigtigt at holde pause?

Hvis vi ønsker resultater og fremgang med vores træning, er det super vigtigt at respektere hviledagene, så vores muskler når at blive genopbygget og blive klar til en ny omgang træning, hvor vi starter processen om igen.

Hvor længe skal vi holde pause?

Det siges, at man typisk har brug for 48 timers restitution, før man igen kan træne den helt samme muskelgruppe.

Skal jeg så bare holde helt pause?

Nej, det behøver du nødvendigvis ikke. Du kan sagtens træne igen dagen efter, men her vil det være en fordel at fokusere på en anden muskelgruppe. En variation kan for eksempel være, at du den ene dag træner overkrop og den anden dag underkrop. Det kaldes et ‘2-split’-program, og på den måde er du sikker på at undgå at træne præcis den samme muskelgruppe. Der findes mange måder at opdele træningsprogrammer på, det her er bare en af dem.

Hviledage er derfor en vigtig del af at opnå gode resultater i træningscenteret. Men er det egentlig ikke rart nok, at det at holde fri også er noget, som skal prioriteres? Jeg holder typisk tre hviledage på en uge, og de bliver nydt med en masse som ikke omhandler træning! Så kan man lade op og vende endnu stærkere tilbage med lidt fornyet energi!  

Hvordan har du det med hviledage, og hvor mange holder du??

Sarah Posin

Sarah Posins træning

Stærk, sund og glad er Sarahs vision. Hun er Womans tidligere træningsekspert og guider os kvinder til en sund hverdag med træning og sunde alternativer.

Sarah er en passioneret trænings- og livsstilsblogger, som deler ud af sin erfaring her på Woman og på hendes blog og i form af boot-camp forløb og personlig træning. Sarah er Danmarks mester i Bikini Fitness og har efterfølgende konkurreret i udlandet, hvor hun har repræsenteret det danske landshold.

Hendes mission er at hjælpe andre kvinder tættere på deres mål og finde glæde og velvære i en sund livsstil.

Kig også forbi Sarahs blog, hvor du kan finde flere tips og tricks til, hvordan du opnår resultater med din træning, eller find hende på hendes Instagram eller facebook.

Læs mere fra samme kategori