Træningsblog: Sådan får du styr på dit kalorieforbrug

Nu har vi vidst ævlet nok om, at det er nødvendigt at ligge i kalorieunderskud, hvis du skal tabe dig. Men hvordan kan vi egentlig holde øje med, hvad vi indtager, og hvilke forskellige muligheder der er? Der findes mange måder, hvorpå man kan følge en kostplan. Den måde, der fungerer godt for dig, er nødvendigvis ikke den, som fungerer bedst for mig. Derfor gælder det om at se på, hvad vi hver især gerne vil opnå, hvor hurtigt vi vil have resultater, og hvordan vores hverdag hænger sammen.

Her er nogle eksempler på hvordan du kan holde styr på din kost:

Kalorie app

Der findes efterhånden et hav af forskelige app’s, som kan holde styr på vores kalorieindtag, heriblandt MyFitnessPal og ShapeUp. Her kan du nemt registrere, hvad du spiser og drikker hver dag, og du har mulighed for at se hvor meget protein, kulhydrat og fedt du har fået. Du kan også få et bud på, hvor mange kalorier du cirka skal have for at tabe, tage på eller holde vægten.

Til dig, som godt kan lide at leve lidt frit, som måske godt at lide at hygge lidt i køkkenet og eksperimentere med opskrifter og som gerne vil have lidt lækkert i ny og næ. 

Portionsanretning

Ikke alle er interesseret i at tælle kalorier, heldigvis er der mange muligheder. Bland andet denne metode, hvor du simpelt og let skaber dig et overblik over, hvad der skal anrettes på din tallerken, inden du kaster dig over kantinens buffet. Okay, hvad skal vi have? Protein, grøntsager, fedt og måske en smule stivelse. Brug cirkamål – for eksempel 1 håndflade kylling, 3 håndflader grøntsager osv. På denne måde er du sikker på at få den rigtige fordeling af, hvad din krop har mest brug for.

Til dig, som måske har kantineordning i skolen eller på jobbet? Eller som ikke er interesseret i at tælle kalorier, men bare gerne vil bruge sin sunde fornuft.

Fast kostplan

Er du meget struktureret, har en travl hverdag, vil have hurtige resultater og har brug for planlægning i forhold til din kost og måltider, så er en fast kostplan lige noget for dig.

Her står der typisk, hvor mange måltider du skal have om dagen, nogenlunde hvornår på dagen du skal spise dem, og helt præcis hvor mange gram du skal have af hver fødevare.

Til dig, som gerne vil have hurtige resultater, og som gerne vil holde en fast kostplan, hvor alt skal vejes, og du måske endda skal forberede dine måltider og have dem med, når du skal noget.

Go’ fornøjelse!

Sarah Posin

Sarah Posins træning

Stærk, sund og glad er Sarahs vision. Hun er Womans tidligere træningsekspert og guider os kvinder til en sund hverdag med træning og sunde alternativer.

Sarah er en passioneret trænings- og livsstilsblogger, som deler ud af sin erfaring her på Woman og på hendes blog og i form af boot-camp forløb og personlig træning. Sarah er Danmarks mester i Bikini Fitness og har efterfølgende konkurreret i udlandet, hvor hun har repræsenteret det danske landshold.

Hendes mission er at hjælpe andre kvinder tættere på deres mål og finde glæde og velvære i en sund livsstil.

Kig også forbi Sarahs blog, hvor du kan finde flere tips og tricks til, hvordan du opnår resultater med din træning, eller find hende på hendes Instagram eller facebook.