Parforhold | mand og kvinde i en seng
© iStock

Føler du dig stresset i din hektiske hverdag? Det kan faktisk skyldes dit parforhold

Tjek, om du kan genkende disse 6 tegn

7. marts 2018 af Amalie Kjær Boel

Er du i et parforhold, der ikke er lige så velfungerende, som det måske var i starten, eller trives du bare ikke i forholdet? Det er ikke noget, du behøver at skamme dig over. 

Nogle af os lever i en præstationskultur, hvor vi prøver på at få vores forhold til at leve op til idealet om det perfekte familieliv – og perfekte parforhold. Det er selvfølgelig også helt okay, men hvis du ikke er i et velfungerede forhold, så er det bedre at tage ansvar og handle på det i stedet for at skubbe problemet væk, da det som sagt kan ende med at give dig stress. 

God trivsel kan forhindre stress

Det er vigtigt, at du trives godt derhjemme og sammen med din kæreste, da du gerne skal se dit hjem som din egen lille base, der fylder dig med glæde, energi og overskud. Hvis dette ikke er tilfældet, vil du derimod opleve at få negativ energi og stress. Stressen bliver nemlig ofte skabt af de problemer, du oplever i dit parforhold, og det kan betyde, at du på grund af skam og selvbebrejdelse lader være med at gøre noget ved det. 

De seks tegn, du skal være opmærksom på

Par- og familieterapeut Christiane Meulengracht giver dig her seks tegn, som kan vise at dit parforhold er på vej til at give dig stress.

1. Du glæder dig ikke til at komme hjem til din partner, kæreste eller familie efter en lang dag på jobbet. Selvfølgelig skal der være plads til de små hverdagskonflikter, men oplever du gentagne gange, at du lige skal tage dig sammen til at træde ind ad døren, bør dine alarmklokker begynde at ringe.

2. Jeres morgener starter ofte skævt, og den energi bærer du med dig videre. Er du i et parforhold, hvor du ofte starter din dag med at skynde på børnene eller din roomie og vrisse af din partner, er der god grund til at se nærmere på dynamikkerne i parforholdet – da dette kan være et problem i dit parforhold.

3. I får ikke talt om, hvordan I har det. Det kan lyde banalt, men mange forhold lider under dårlig eller ligefrem manglende kommunikation, fordi kritik, bebrejdelser og pegen fingre har fjernet enhver mulighed for dialog og selverkendelse.

4. Du får ikke sagt fra! Måske har du en følelse af, at noget ikke helt fungerer for dig i parforholdet – men af frygt for at gøre din partner eller dig selv ked af det, undlader du at sige fra. Evnen til at sige fra – også i parforholdet – er afgørende for at kunne dreje udenom familierelateret stress.

5. Du prioriterer dine børn over dit parforhold. Et parforhold er som en pyramide, hvor du og din partner kommer sidst, mens jeres børn, glæden, latteren og familiefællesskabet kommer først. For at undgå familierelateret stress er I nødt til løbende at pleje det fundament – det vil sige jeres forhold – hvorpå I har bygget jeres familie. Det kræver, at I tør prioritere parforholdet først. Husk på, at ingen børn trives i en familie med to voksne, der ikke har det godt.

6. Intimiteten og jeres sexliv lider. Sex og nærhed udløser blandt andet hormonerne endorfin og oxytocin, der bekæmper stress. Jeres sexliv giver jer mulighed for at være i nuet og blive mærket og set, som har den samme effekt som mindfulness, og naturligt dæmper stress og styrker dig. Det handler ikke om kvantitet men om kvalitet. 

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Hvad synes mændene?