© Scanpix/Iris

Giv din krop et sundhedsboost

- hver dag, uge, måned, år. For evigt! Se vores 24 tips, der tuner dig sund og lækker fra inderst til yderst

18. januar 2015 af Camilla Haldrup

... HVER DAG

Spis morgenmad
Mere energi og øget forbrænding. Det er bonusserne ved at starte dagen med et solidt morgenmåltid. Så stå op, og lav for eksempel disse sunde myslimuffins med tilhørende smoothie. Din krop vil elske dig for det! 

Move it! 
Rør dig mindst 30 minutter om dagen - du bestemmer selv hvordan. Hop på cyklen til arbejde, løb en tur eller få motionen hevet i land med en hed omgang lagengymnastik! Har du svært ved at finde motivationen? Så hjælper vi dig på rette vej her

Børst dig sund
Brug en børste med bløde naturhår på tør hud før badet. Begynd ved fødderne, og massér opad, så du sætter gang i blodgennemstrømningen. Adjø appelsinhud og død hud!

Spis mindre salt
Skær ned på dit saltforbrug, hvis du spiser omkring 10 gram salt om dagen. Det er dobbelt så meget, som din krop har godt af, og det får blodtrykket til at stige. Skift eventuelt saltbøssen ud med urtesalt, der indeholder 50 procent mindre salt.

Rens fjæset
Vær flittig med hudplejerutinerne morgen og aften - også efter all night-byturen. Så strutter din hud af sund- og skønhed!

Drik vand - igen-igen!
Drik vand, for søren! 1,5 liter om dagen bringer dig i mål. Et lille tip: Frys frugter eller krydderurter ind i isterninger - så lokker vandet endnu mere!

LÆS OGSÅ Sådan får du motivation til motion

... EN GANG OM UGEN

Få en orgasme
Okay, du behøver nok ikke en grund til, hvorfor du bør få mindst en ugentlig orgasme. Men her får du den alligevel - altså grunden! Under orgasmer frigives stoffet oxytocin. Det får dig til at sove bedre og giver dit krop et overall sundhedsboost. Har du svært ved at få en orgasme? Så læs med, når vi guider dig til at få de vildeste orgasmer - hver gang!

Giv huden glød
Få din huds indre glød frem ved at eksfoliere ansigt og krop en gang om ugen. Massér i bløde cirkler, og se, hvordan de døde hudceller tager benene på nakken.

Lav din mad fra scratch
Færdigretter indholder store mængder af fosfater, som fremmer kroppens aldringsproces og forhøjer risikoen for pigmentforandringer i huden. Så vær god ved din krop, og lav så ofte som muligt din mad selv. Reservér en ugedag til kokkeriet, hvor du laver mad til flere af ugens dage. Psst! Du finder lækre opskrifter på Woman.dk her.

Dyrk motion i sand

Er du så heldig at bo i nærheden af en strand eller bare et sandet område? Så lad en af dine ugentlige gå- eller løbeture foregå her. Der er masser af fordele ved det bløde underlag: 1) Det er skånsomt mod dine muskler og knæ. 2) Det styrker din kondition, fordi du skal sætte ekstra kraftigt af.

Spis fisk to gange
Fisk er en fabelagtig sund spise, som bør lande i din mave to gange om ugen. Det tryller dit slidte hår glansfuldt og stærkt, og du gør samtidig en god gerning for dit hårdtarbejdende hjerte. Gå efter fede fisk som laks, sild og makrel, som er rige på omega 3-fedtsyrer, B-vitamin og jern. Bon appetit!

Giv garnet en kur
En gang om ugen fortjener dit hår at blive nusset lidt ekstra om. Fordel en god hårkur i lokkerne, pak dem ind i et varmt håndklæde, og lad kuren virke, mens du sover. Så vågner du op til blødt garn, der har fået et skud energi.

... EN GANG OM MÅNEDEN

Forkæl fusserne
De bærer rundt på dig dagen lang, dine fusser - og mindst en gang om måneden bør du stikke dem i et lunkent fodbad tilsat olie eller badesalt. Lad dem soppe i ti minutter, og fjern døde hudceller med en god skrubbecreme.

Spar op til sundheden
Nogle ting gør det nemmere at leve sundt - for eksempel en toptunet blender til at lave frugtsmoothies i eller kvaliløbeskoene, der gør løbeturen meget sjovere. Lav din egen lille "sundhedsopsparing".

Let Tante Røds besøg
Brystspændinger, oppustethed, hovedpine og humørsvingninger går hånd i hånd med din menstruation. Fordømt! Skær ned på koffein, alkohol, sukker og salt, og spis i stedet masser af melon, rå gulerødder, bananer, spinat, æg, fisk og hvidt kød.

En massage om måneden
Det er ikke bare dejligt at få massage - det er også sundt! Blodgennemstrømningen øges, dit immunforsvar styrkes, og massagen virker afstressende. Woop-woop! Lad dig ælte igennem af en professionel massør en gang om måneden.

Lav din egen spa
Lås døren til badeværelset, og slap af i din hjemmespa. Forkæl dig selv med en hjemmelavet ansigtsmaske, tag et langt bad, skrub kroppen godt igennem og nyd, at du kan slappe af. Få opskrifterne på 8 gør-det-selv skønhedsbehandlinger her.

En dag med fun!
Sæt en dag af hver måned til at få rørt dig - på den sjove måde. Tilbring dagen i svømmeren, prøv kræfter med en ny sportsgren - måske vandski - eller pak rygsækken med forfriskninger, og tris ud på en laaang travetur i et område med masser at se på.

LÆS OGSÅ 8 sundhedsmyter - sandt eller falsk?

... EN GANG OM ÅRET

Vend op og ned på vanerne
Sæt dig ned en gang om året, og kig på dine vaner. Har nogle dårlige sneget sig ind? For eksempel en cola til frokosten HVER dag? Brug en årlig dag til at skifte de sundhedshæmmende vaner ud.

Tag på spa-weekend
My dear! Du fortjener SÅ meget at bruge en weekend hvert år på at lade dig forkæle fra top til tå. Så tag veninden i hånden, book en tid, og smut af sted til lerindpakninger og ansigtsbehandlinger. Se udvalget i Danmark på Visitdenmark.com eller find et godt tilbud på Takeoffer.dk.

Gå til tandlægen
Din tandsundhed er dit eget ansvar fra den dag, du fylder 18. Har du almindelige sunde bisser, er et årligt eftersyn passende - og det bør du ofre penge på. Ellers kan det ende med irriterende huller, endnu større regninger og grimme tænder. Yak!

Ryd ud i dullegrejet
Smid de gamle bakteriefyldte produkter ud. Holdbarheden for de fleste cremer er et år, mens øjenmakeup som mascara skal ud efter fire til seks måneder. Ud, ud, ud. Så er der plads til nye, skønne ting.

Et årligt motionsmål
Plot en årlig motionsbegivenhed ind i kalenderen - den motiverer dig til at holde formen ved lige. Er du løbefan, er der masser af kvindeløb over hele landet. Du kan også prøve kræfter med en cykeletape. Tjek ruterne ud på Postdanmarkrundt.dk

Elsk dig selv - hele livet
Det lyder lidt pladderromantisk, we know. Men vi siger det alligevel: ELSK DIG SELV OG DIN KROP! Mennesker, der virkelig sætter pris på sig selv og deres kroppe, bliver sjældnere syge og stressede. Husk det: You rock! Se, hvordan du får selvtilliden tilbage her.

Bragt første gang i Woman nr. 151