Kvinde ondt i maven menstruation
Lær at forstå din krop bedre ved at tracke din cyklus.© Getty Images

4 gode grunde til, at du skal tracke din menstruation

Og 4 smarte måder at gøre det på!

17. maj 2021 af Ida Storm Frøslev Hansen

Kender du det, at maven gør ondt, du føler dig i dårligere humør, tankemylderet får frit løb og det eneste, du har lyst til at spise er bjerge af Marabou, litervis af Ben & Jerry og krydderboller med pålægschokolade? Men nå ja, så kommer du i tanke om, at du skal have menstruation om lidt, og så giver det hele meget mere mening!

Har du nogensinde overvejet, at du faktisk vil kunne forstå de dårlige dage, den onde mave og den drillende hud op til din menstruation bedre, hvis du tracker din menstruation? Faktisk er der massevis af gode grunde til at tracke din menstruation, og du kan læse om dem alle her. 

1. Forstå din krop bedre

Har du altid hovedpine på samme tidspunkt? Eller går din hud altid i bananas lige omkring slutningen af måneden? Hvis du tracker din menstruation, vil du bedre kunne forstå disse kropslige signaler – nogle fysiske symptomer opstår under din PMS, nogle under selve din menstruation, nogle efter – og det er bare altid fedt at vide, hvorfor din krop reagerer, som den gør.

2. Forstå din psyke bedre

Føler du dig nogle gange ked af det, uden nogen særlig grund? Din cyklus kan være svaret! Ved at lære din cyklus at kende, kan du finde ud af, hvordan den hænger sammen med dine humørsvingninger, og lige pludselig er den dårlige dag ikke så farlig længere. 

3. Tilrettelæg dine dage efter din cyklus

Har du nogensinde tilrettelagt dine dage efter din cyklus? Nej vel? Men måske kunne det være en mega god idé! For eksempel kan din krop være mere træt og udkørt i dagene op til din menstruation, så hvis du planlægger at løbe et marathon eller plante et nyt bed i haven, kan det være, du skal gøre det en af de andre 28 dage på måneden. 

4. Undgå hormonprævention

Dette er meget individuelt, men for mange er hormonprævention den letteste løsning. Men måske behøves det ikke være sådan? Ved at lære din egen cyklus rigtig godt at kende (eventuelt med apps og hjælpemidler), kan du blive fri fra den lille p-pille, der jo faktisk har nogle ret seriøse bivirkninger. Men som sagt, er dette smadder individuelt, og for mange fungerer hormonprævention fint. 

Sådan tracker du din menstruation

1. Apps. Der findes et hav af gode apps, der kan hjælpe dig med at tracke din cyklus. Nogle af dem, vi synes, er rigtig gode er blandt andet Clue og Flo. Disse apps regner ret hurtigt din cyklus ud, og allerede efter at have registreret din menstruation to gange, kan appen ret præcist sige, hvordan din cyklus forløber. Smart! Begge apps er tilmed gratis.

2. Daysy cyklus computer. Hvis du er vild med gadgets, vil du elske denne lille computer, der via et lille termometer kan skemalægge din cyklus med 99% nøjagtighed. Dermed kan du have en naturlig cyklus og samtidig få et overblik over dine mest frugtbare perioder. Smart! Du kan købe den lille computer her

3. Cyklus-kalender. Helt oldschool: frem med pen og papir! Det kræver kun få minutter per dag at notere, hvordan din krop har det, og om du har menstruation, men det kan være minutter, der er godt givet ud. Efter nogle få måneder vil du kunne danne dig et overblik over din menstruation, og dermed forstå din cyklus meget bedre.

4. Smartwatch. Endnu en oplagt idé til dig, der elsker gadgets. Du kan eksempelvis tracke din menstruation med Apple Watch, Garmin smartwatch eller FitBit.

Kilde: Samvirke.dk, Lykkesky.dk

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.