Skrællede klementiner i en skål
Udover de smager godt, er der masser af fordele ved at spise klementiner© Getty Images

6 gode grunde til at spise klementiner

Glattere hud er noget af det, du kan se frem til, hvis du spiser flere klementiner

14. november 2019 af Amalie Remmer Kildebro

Juletiden er her, og klementinerne begynder atter at komme frem på hylderne i supermarkederne. De smager dejligt og dufter SÅ fantastisk, men kender du andre fordele ved at spise denne frugt? 

Vi har samlet seks gode grunde til at spise klementiner, som du kan huske på, når du skræller din næste klementin. 

1. Vitaminer, vitaminer og atter vitaminer 

Den havde du nok set komme, men dine klementiner er fulde af vitaminer og mineraler. Klementiner er især rige på C-vitamin, som styrker immunforsvaret og hjælper med at holde din hud glat og elastisk (ja, tak!). En til to klementiner er faktisk nok til at opfylde dit daglige behov for C-vitamin.

2. Masser af fibre til dig!

Klementiner er en nem måde at få fibre på. Klementiner er en god kilde til opløselige fibre, som hjælper med fordøjelsen og sænker kolesteroltallet.

3. Lette på kalorier

Klementiner smager fantastisk, og så er de forholdsvis kalorielette – en lille klementin indeholder omkring 35 kalorier, men selvom de er lette på kalorier, så kan deres fibre og vandindhold være med til at holde dig mæt. De er derfor perfekte som en lille sund snack, så det er bare at komme i gang med at skrælle! 

Kvinde skræller klementin
Det er jo altid en fordel, at klementiner dufter fantastisk, når de skrælles!


© Getty Images

4. Dit hjerte vil fryde sig 

En undersøgelse viser, at klementiner kan være rigtig gode for dit hjerte. Faktisk viste undersøgelsen, at folk, som spiser en højere mængde af citrusfrugter, har lavere sandsynlighed for at få hjertesygdomme og blive ramt af slagtilfælde. 

5. De er gode i kampen mod jernmangel 

Nej, det er ikke mangel på ture til fitnesscentret, vi snakker om – klementiner hjælper dig med at fremme optagelsen af jern. Undersøgelser af danskernes kost viser nemlig, at vi optager mindre jern end anbefalet. Jernmangel forekommer især hos vi kvinder, når vi har menstruation, og det er her, at klementinernes C-vitamin kan hjælpe til med at fremme optagelsen af jern i kroppen. 

6. Stay hydrated

Klementiner indeholder mineralet kalium, som hjælper med at regulere kroppens vandniveauer. Det er især vigtigt at optage kalium, hvis du dyrker sport, da mineralet hjælper med at hydrere kroppen, erstatte tabte mineraler efter hård motion og nedsætte risikoen for skader. Så grib lige en klementin før din næste løbetur! 

Kilder: Healthline

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.