Meditation
Meditation© Colourbox

Meditér dig til et sundere liv

FRA BLAD TIL NET Læs Womans enkle guide til meditation

21. februar 2006 af Mette Andrea Boesgaard

Meditér dig til et sundere liv


Du gør sikkert allerede en hel del for at holde din krop ved lige - den bliver smurt ind i velgørende cremer, du fodrer den med sund mad, og du rører dig regelmæssigt. Men holder du også din mentale helbred ved lige?

Hvis du ikke gør, kan løsningen være meditation. Ja, det er endnu en ting at føje til listen af allerede utallige skønheds- og sundhedsrutiner, men det kræver faktisk ikke det store vilde af dig. Meditation er let, det er afslappende, det tager ikke særlig lang tid - og det giver et kæmpe åndeligt overskud på kontoen! Hvis du kunne tænke dig at kaste dig ud i meditations verden, så giver Woman dig her de gode råd til, hvordan du gør.

5 gode grunde til at meditere


5 gode grunde til at meditere:
  • Meditation gør dit immunforsvar stærkere

 

  • Meditation sænker dit blodtryk

 

  • Meditation løsner op, hvis du er anspændt og stresset, og derfor har det også en gavnlig effekt på smerte, hovedpine, pms, milde depressioner og søvnforstyrrelser

 

  • Meditation får negative tanker til at fordampe og giver energi

 

  • Meditation er gratis, let at lave, det kræver intet udstyr, og der er ingen bivirkninger

 

Hvor meget, hvor længe og hvornår?
Du får faktisk alle de gavnlige virkninger af meditation, hvis du bare sætter 10 minutter af til det hver dag. Stå 10 minutter før op om morgenen og start dagen i ro og mag, eller sluk for fjernsynet 10 minutter før hver aften og meditér, så du er afslappet når du går i seng.

Sådan mediterer du - helt enkelt!


Den letteste måde at meditere på, er at du fokuserer på dit åndedræt.

Sæt dig på en hård stol med ryggen et par centimeter væk fra ryglænet. Det mest almindelige problem folk oplever, når de mediterer, er, at de har svært ved at slappe af uden at falde i søvn, men hvis du sidder som beskrevet, falder du ikke hen.

Luk øjnene. Fokuser på lyden af dit eget åndedræt. Lad din maven udvide sig, når du ånder ind, og trække sig sammen, når du ånder ud ? på den måde trækker du vejret så dybt ned i lungerne som muligt, og det gør det lettere for dig at slappe helt af fysisk. Når du mærker, at dine tanker begynder at vandre ? og det gør de, så lad være med at skælde dig selv ud, over at det sker - så fokusér på dit åndedræt igen. Hold fokus i 10 minutter, åbn så langsomt øjnene og bring dig tilbage til virkeligheden igen.

Mediterer du?