Glad kvinde der løber om morgenen
Hvis du kan komme ud af sengen, så kan morgentræning gøre dig glad i låget.© Getty Images

Orker du ikke morgentræning? Her er 9 tips til altid at komme afsted

Vi lover, at du vil takke dig selv!

5. september 2018 af Freyja S. Anderberg

Vil du gerne lære at træne om morgenen? Morgentræning er både sundt og smart – og så er træningen overstået, så du kan bruge din eftermiddag og aften på noget andet. 

Der er bare lige det ved det, at det kan være ret så svært at komme de 30 minutter tidligere op... Især i vinterhalvåret hvor det er koldt og mørkt. Brrr. 

Men der er hjælp at hente! Vi giver dig ni gode råd, som hjælper dig ud af sengen og afsted til morgentræningen – hver gang. Du bliver gladere og sundere... og måske bliver det en god, ny vane? 

1. Læg tøj og sko frem om aftenen 

Skal du i fitnesscenteret i morgen tidlig, så pak din taske i aften – så skal du bare tage den med under armen. Skal du derimod ud at gå eller løbe, så læg tøj og sko frem, så du bare skal hoppe i det uden at tænke dig om – selv med trætte øjne. Vælg det træningstøj, som du føler dig bedst tilpas i – og som du bliver glad af at tage på. 

Er det koldt udenfor? Så hop i et ekstra lag tøj, så du holder dig varm fra starten af – du kan altid binde den yderste trøje rundt om maven hvis du bliver for svedig undervejs. 

2. Meld dig på et morgenhold 

Tilmeld dig på forhånd – så er der ingen vej tilbage. Medmindre du vil have penge op af lommen... For i mange fitnesscentre skal du betale et gebyr, hvis du ikke møder op til en holdtime, som du har booket plads på, (for hvis ikke du vil til den time, så er der sikkert en anden, der ville have ønsket din plads).

3. Lav en aftale med din veninde

Forpligt jer til hinanden – så kan I holde hinanden oppe på aftalen, og I har pludselig også et andet formål med morgentræningen – nemlig venindehygge.

Plus, nu er det ikke længere blot for din egen skyld, at du tager afsted – nu er det også for din venindes skyld! Det behøver ikke at være den hårdeste træning. Det kan også bare være en gåtur (som du bliver lige så sund af) eller en løbetur i luntetempo – det vil føles godt uanset hvad, og du vil helt sikkert kunne mærke energien sprede sig i din krop! 

Sammen kan I gøre træningen til en sjov ting – husk bare, hvor sjovt Rachel endte med at have det på sine løbeture med Phoebe i Venner (selvom det ikke liiige umiddelbart var det, hun forventede af sin løbetur). 

Rachel og Phoebe fra Friends løber en tur
Morgentræning kan være mange ting – det vigtigste er, at du synes, det er sjovt og godt.© Giphy

4. Sæt kryds: Du behøver ikke at træne hver morgen

Der er ingen (andre end måske dig selv), der siger, at du skal træne hver eneste morgen! Udvælg de dage, du vil træne, og skriv dem ind i din kalender. Så er de både nemmere at overholde, men på den måde kan du også bedre nyde de dage, du ikke skal træne. 

5. Start i det små – og vælg variation

Der er heller ingen, der siger, at du skal løbe 10 kilometer eller løfte tunge vægte hver morgen (eller i det hele taget). Start for eksempel med et kvarters morgentræning og lav den så længere, når du har gjort det til en vane, og du rent faktisk nyder det. På den måde vil morgentræningen blive ved med at være et overskueligt projekt.

Du behøver heller ikke at lave den samme type træning hver gang. Vælg forskellige ting at lave til træning – så vil du nok synes, at det bliver ved med at være sjovt. I øvrigt findes der mange alternative træningsformer til dig, der er træt af fitnesscenteret eller løbeturen. 

6. Musik motiverer

Sæt musik på, så snart du er vågen – det vil hjælpe dig ud af sengen. Vælg noget musik, som gør dig glad – det vil både gøre dig i godt humør, men det vil helt sikkert også motivere dig (hvis du har lidt svært ved at motivere dig selv). Hvis du har musikken med dig til træningen eller ud på løbeturen, bevæger du dig helt sikkert lidt mere effektivt.

7. Forbered din yndlingsmorgenmad

Sørg for, at der venter dig din absolutte favorit morgenmadsret, når du er færdig med din træning (uanset om du sveder på stuegulvet, i træningssalen eller i ude på gaden). 

Forbered det så det står klar til dig, når du kommer hjem, eller pak det, så du kan spise det, når du kommer i skole eller på arbejde efter din træning. Det vil både motivere dig, når du skal ud af sengen, men det kan også være en hjælp til dig undervejs i dit træningspas – du løber nok liiidt hurtigere, hvis der venter dig de saftigste bananpandekager eller en lækker nutella-smoothie derhjemme. 

En kvinde smører smør på brød til morgenmad
Hvem vil ikke løbe lidt hurtigere, hvis yndlingsmorgenmaden står klar derhjemme?© Getty Images

8. Sæt dig et mål

Hvorfor vil du gerne morgentræne? Er du typen, der motiveres af et konkret mål? Så sæt dig et – og skriv det ned, så du kan minde dig selv om det.

Er det for at få mere energi til dagens gøremål? Er det for at blive gladere for dig selv? Eller skal det netop være om morgenen, fordi du bare gerne vil have mere tid til alt muligt andet om aftenen?

Uanset hvad dit motiv er, så kan det være lige præcis dét, der bliver afgørende, når du skal overbevise dig selv om at trække den lune dyne af klokken møg-tidligt.

9. Følelsen efter din træning vil være det hele værd!

Tænk bare på hvor stolt, glad og frisk du vil føle dig, efter du har gjort det – det vil så meget være den forkortede nattesøvn værd! 

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori