Bekymret kvinde
Det er helt naturligt, at du bekymrer dig.© Getty Images

Psykologens 4 gode råd til dig, der bekymrer dig om genåbningen

Er du bekymret for, at din hverdag bliver alt for travl og hektisk igen?

19. april 2021 af Sarah Østbjerg

Genåbningen af Danmark er så småt i gang. Måske glæder du dig, måske synes du, det er skræmmende, og måske føler du dig ambivalent omkring sitationen. For på den ene side er det dejligt med friheden og muligheden for igen at gå på café eller til koncert, men på den anden side kan det også være stressende at skulle tilbage til en hektisk hverdag med mindre fritid.

Det er helt naturligt, at du bekymrer dig. Woman har talt med psykolog Maria Bang, som er en del af Bang og Haren, om nogle af disse bekymringer.

Hvorfor bekymrer vi os om genåbningen?

Psykolog Maria Bang forklarer, at bekymringer typisk opstår, når vi står overfor en mulig trussel eller fare. Evnen til at bekymre sig har vi måske udviklet, fordi den i begrænsede doser kan hjælpe os til at være opmærksomme på fare og dermed passe på os selv. 

I forbindelse med genåbningen kan der opstå mange tanker og overvejelser om, hvordan livet har set ud både før og under nedlukningen. Du har måske haft mulighed for at kunne sætte tempoet ned, og din hverdag er nu helt anderledes end tidligere. I takt med genåbningen er det helt naturligt, at du oplever bekymringer. Det kan være, du spekulerer over, om du overhovedet kan følge med det tempo og de forventninger, der var før corona. Det kan også være, du bekymrer dig, om du kommer til at føles dig mere ensom, når folk igen begynder at lave mange sociale ting.

Men timevis af bekymringer kan medføre fysisk og psykisk ubehag og måske endda lede til angst, stress og depression. Bekymringer løser altså ikke vores problemer – tværtimod. 

Vi har derfor spurgt Maria Bang om hendes bedste råd til at håndtere vores bekymringer.

Bekymret kvinde
Tanken om alle de daglige gøremål og mindre fritid kan virke uoverskuelig.© Getty Images

1. Sæt tid på din bekymringer

“Kommer bekymringerne og de negative tanker til at fylde for meget, så sæt 15 minutter af dagligt til virkelig at give bekymringerne og de negative tanker opmærksomhed, og øv dig i resten af dagen at lade dem være, udskyde dem til næste dags bekymringstid, og beskæftig dig med noget andet,” er Maria Bangs bedste råd. 

2. Tag de gode forandringer med videre

Oplever du, at du ikke har lyst til at komme tilbage til den travle hektiske livsstil, som kan følge med genåbningen, så husk, at du ikke nødvendigvis behøver at vende tilbage til hverdagen, præcis som den så ud før corona – du kan vende tilbage til en justeret version.

“Prøv at find ind til, hvad du gerne vil tage med dig videre. Og når du har fundet ind til det, så prøv at kig på, hvordan det kan overføres til den travle og hektiske livsstil. Måske skal der fortages nogle større ændringer for at kunne tage det, du befinder dig godt med nu med videre i genåbningen,” siger psykolog Maria Bang.

Dog er det en god idé at sætte tid af til disse overvejelser, så de heller ikke kommer til at fylde for meget og aflede nye bekymringer.

Kvinde ligger i sengen.
Sæt tid på dine bekymringer, så de ikke tager overhånd.© Getty Images

3. Del dine bekymringer med andre

Mange har under pandemien oplevet at føle sig alene og endda måske også ensomme. Men vi er typisk ikke så alene med vores bekymringer, som vi tror. 

Maria Bang forklarer, at det er vigtigt, at vi deler vores bekymringer med andre. Måske det kan hjælpe os til også at finde noget, vi glæder os til ved genåbningen og om ikke andet give os en følelse af, at vi ikke er alene. 

“Find nogen, du er tryg sammen med, en god ven eller en i familien og fortæl dem, hvordan du har det og hvilke tanker og overvejelser, du gør dig,” siger hun.

4. Mist ikke håbet

Dette kan være lettere sagt end gjort. Corona har stået på længe nu, og du har måske været hjemsendt i lange perioder og måtte give afkald på meget. Vi får hele tiden at vide, at vi skal holde ud, for det bliver godt igen, men det er helt naturligt at bekymre sig om, om det nu også bliver godt igen.

Prøv at give hverdagen i og efter genåbningen en chance. 

“Forsøg ikke at lade bekymringerne stemple hverdagen som uoverkommelig og svær på forhånd. Bekymringerne får os til at tvivle og kan få håbet til at forsvinde. Vi har brug for håbet for at komme bedst igennem pandemien,” forklarer psykolog Maria Bang, en del af Bang og Haren.

Fra afstand til samvær

Corona-situationen har gjort, at vi skal holde mere afstand til hinanden. Mange har oplevet, at det har været sværere at pleje deres sociale relationer. Er du bekymret for at have mistet dine venner, så husk at det aldrig er for sent at række ud. Ring til dine gamle venner. Måske I kan lave en aftale om en gåtur eller en dejlig frokost i solen, måske I endda har en yndlingscafé, som snart lukker dørene op igen. Din ven vil helt sikkert blive glad for, at du rækker ud!

Og husk, at det er helt naturligt at bekymre sig og at tvivle på, om det hele nu også bliver godt igen, men hvis du oplever, at dine bekymringer tager overhånd og fylder alt for meget, så kan du få støtte og rådgivning hos en psykolog.

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder? Så tilmeld digu nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori