Kvinde i efterårets natur smiler
Din ryg vil takke dig for at have en god holdning. © Getty Images

Sådan får du en god holdning

Det er den lette vej til at se 5 kilo lettere ud

19. september 2018 af Redaktionen

“Ret lige ryggen!” – den her sætning har du utvivlsomt hørt fra din mor eller din bedstemor på et eller andet tidspunkt i dit liv, og sandsynligvis har du bare slået ordene hen som gammelkone-snak. Men det er faktisk ikke noget dumt råd. 

Når du har en god holdning, sparer du ikke alene dig selv for utallige rygproblemer, det får dig også fluks til at se 5 kilo lettere ud – og en hel del mere selvsikker! 

Har du en dårlig holdning?

... Så er du langt fra alene om det. Mange af os har nemlig en skidt holdning, fordi vi spænder i nakke, skuldre og lænden dagen lang. De mest almindelig fejl er:

  • At du holder hovedet foran kroppen
  • At du hænger med skuldrene
  • At du buer i lænden
  • At du skyder numsen bagud

Den gode nyhed er, at med mindre du har en fysisk skavank, så vil din krop helt naturligt finde den rette holdning, så snart du begynder at slappe af. Den mindre gode nyhed er, at der ikke er nogen let vej til at få en god holdning. Men det betyder selvfølgelig ikke, at det ikke kan lade sig gøre – se bare på kendisserne på den røde løber, de har lært det!

Herunder får du opskriften på, hvordan du får en god og smuk holdning – både når du står op, og når du sidder ned. 

Sådan står du korrekt 

  1. Stil dig med fødderne lidt fra hinanden.
  2. Dine knæ skal pege fremad og være let bøjede – dine arme skal hænge ned langs siden.
  3. Forestil dig at du har en snor fæstnet på det højeste sted på hovedet – snoren er bundet op i loftet. Stræk dig op efter snoren. På den måde får du din hage trukket tilstrækkeligt tilbage.
  4. Lad være med at dreje hovedet – det skal være lige, så dine ører er over midten af dine skuldre.
  5. Hold dine skuldre tilbage og ryggen rank.
  6. Træk maven ind – lad være med at skyde dit bækken frem.
  7. Sørg for at du bærer vægten på dine fodballer. Hvis du skal stå længe så skift vægten fra dine tæer til dine hæle eller fra den ene fod til den anden.

Sådan sidder du korrekt

  1. Sid med rank ryg og skuldrene tilbage. Dine baller skal røre det bagerste af stolen, og der skal være et stykke luft mellem dine knæ og det forreste af stolen.
  2. Din rygrad skal forme et blødt S, når du sidder ned. Placér eventuelt et sammenrullet håndklæde bag lænden, så holder du en god kurve.
  3. Fordel vægten ligeligt på begge hofter.
  4. Sæt begge fødder fladt i gulvet og hold dine knæ på samme niveau som (eller lidt under) dine hofter. Hvis du ikke kan nå gulvet, kan du bruge en skammel. 
  5. Hvis du sidder ved et skrivebord så læg dine albuer og arme på bordet og slap af i skuldrene.

Flere gode tips til at sidde rigtigt

  • Sørg for at din stol er den rette højde
  • Hvis du har en stol, der kan dreje, så lad være med at dreje i taljen når du vender dig – drej i stedet i hele kroppen
  • Undgå at sidde i den samme stilling i mere end 30 minutter ad gangen

Vil du ikke risikere at gå glip af sundhedstips? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori