Don't mess with big mama!© gett

Sådan får du flotte arme

Et par enkle øvelser - og du kan stolt vinke farvel til de blævrende mormor-armene

22. april 2010 af Rikke Hovn Poulsen

Sådan får du flotte arme


Har der pludselig sat sig en underlig, flabrende flagermusevinge under dine engang så faste arme? Og frygter du af den grund den kommende sommer med alt hvad den indebærer af stropbluser og halterneck-kjoler? Frygt ej, kvinde - vi har løsningen!

Der findes desværre ingen smarte mirakelkure mod mormor-blæver i armregionen. Hvis du for alvor vil vingerne til livs, er du nødt til arbejde lidt for det. Den gode nyhed er, at du ikke behøver træne ret længe, før du begynder at se resultater: Efter 3-4 uger føles dine arme mærkbart fastere, efter 6 uger er de synligt pænere, og efter 9 uger er du klar til selv den strammeste tube-top.

Du får det optimale resultat, hvis du laver øvelserne 3-4 gange om ugen - husk at der altid skal være en dags pause imellem dine træningspas, så musklerne har tid til at komme sig.

Hver øvelse skal laves 12-15 gange. Hold et minuts pause - og gentag! Når du først er kommet ind i rutinen, og det ikke er så sindssygt hårdt længere, skal du gentage 3 gange (så du i alt laver hver øvelse 3 gange 12-15 gange). Når du kan gøre det uden problemer, skal du øge intensiteten af øvelsen, så det bliver ved med at være hårdt.

Og bare rolig - der er ingen risiko for, at du kommer til at ligne Miss Fitness med kæmpe bodybuilder-muskler på armene, selv om du følger programmet til punkt og prikke. Det ligger slet ikke i kvinders gener at få store muskler på armene - i stedet får vi faste og stramme arme ud af det.

Armstrækkere

Det kan godt være, de gammeldags armstrækkere giver ubehagelige flashbacks til kolde gymnastiksale og sadistiske idrætslærere - men der er ingen vej udenom, hvis du for alvor vil vinke farvel til mormor-armene.

Denne øvelse er nemlig fænomenal til at træne både skuldre, bryst og arme.

Se her, hvordan du udfører den korrekt:


Når du bliver sej:

Når tøse-versionen bliver piece of cake for dig, skal du øve dig i at holde knæene fri fra jorden og lave rigtige herre-armstræk.

Når du bliver en rigtig ironwoman, kan du øve dig i at løfte fødderne op på en stol og tage armstrækkerne i den stilling - så er du sej!

Biceps


Næste øvelse træner oversiden af armen - også kaldet biceps.

I videoen bruger damen en lille håndvægt - men du kan sagtens bruge en vandflaske fyldt med vand eller sand, hvis du ikke lige har et sæt vægte liggende hjemme i skabet.

Og igen: Du behøver ikke være bange for, at du kommer til at ligne damen i videoen - hun har VIRKELIG trænet mange timer for at blive så muskuløs.

Se her, hvordan du udfører biceps-løft korrekt:


Når du bliver sej:

Efterhånden som øvelsen bliver lettere at udføre, skal du have mere vægt på!

Triceps

Nu er det så bagsiden af armen, der skal have en tur - denne øvelse går direkte i krig med det blæver, der hænger og dingler under armen, når du vinker.

Igen skal du have fat i en vægt eller en sodavandsflaske, før du går i gang.

Se her, hvordan du udfører triceps-øvelsen korrekt:


Når du bliver sej:

Gør som med biceps: Sæt mere vægt på!

Skyggeboksning


Det kan godt være, du synes det lyder latterligt at stå og banke huller i luften - men skyggeboksning er altså en virkelig effektiv blævre-killer.

Det er ikke særlig svært: Slå hårdt ud i luften i 2-3 minutter ad gangen. Du må endelig ikke sænke armene midt i øvelsen - pointen er, at det gerne må syre.

Bokseren her i videoen viser, hvordan det kan gøres - men du behøver altså ikke se helt så sammenbidt ud som ham...


Hav en rigtig god (og stropløs) sommer!