En kvinde ligger på sin seng og tager strømper på, så hun får varme fødder
Er du træt af at have kolde fusser? Så læs med her og få varme fødder. © Getty Images

Fryser du tit om tæerne? Sådan får du varme fødder

Hvis dine fusser er kolde, fryser du jo overalt! Læs guiden til varme fødder lige her.

10. oktober 2018 af Mette Andrea Boesgaard

Guide: Sådan får du varme fødder

Brrr, det er koldt derude! Og hvis der er en ting, der kan få dig til at fryse helt ind i marv og ben, så er det kolde fødder. Men desværre er der stor risiko for kolde fødder på denne årstid – dine fødder sidder nemlig længst fra hjertet, og det kan være svært at få pumpet blod helt ned i dem. Men selvom kolde fødder er distraherende, er der mange gode måder at holde dem behageligt varme på!

Her er fem tips til at holde fødderne varme i løbet af dagen:

1. Vælg de rette støvler

Nej, støvler er ikke bare støvler... Der findes efterhånden masser af modestøvler på markedet, som ikke har set skyggen af isolering, og de er fine nok til en let, kølig dag. 

Men hvis det er rigtig koldt, og der ovenikøbet er sne på jorden, så vælg en støvle, der er varm frem for smuk. En god støvle lader foden ånde og lukker til foroven, så du ikke får dyb sne i støvlen. En varm støvle er derfor alfa og omega når det gælder varme fusser. 

2. Brug uldsokker, som holder fødderne varme

Trækker du bare i de sædvanlige bomuldssokker året rundt? Så er der ikke noget at sige til, at du får kolde fødder. Bomuldssokker absorberer nemlig sved fra dine fødder (uhm, lækkert!) og holder på fugten. Og når først din sok er fugtig, isolerer den slet ikke.

Derfor: Investér i en decideret vintersok! Du kan enten købe en uldsok eller, hvis kulden er rigtig slem, et par fleece-sokker. De holder nemlig på varmen – også selvom du får lidt fodsved i de store vinterstøvler!

3. Tag skiftesokker med

Ikke supersexet – men våde fødder er kolde fødder, så list dig ud på toilettet og skift til en tør version. Så har du forebygget problemet.

En kvinde sidder på et tæppe med sin hund, en kop kaffe og sin computer, iført uldsokker.
Anskaf dig et par uldsokker – de kan holde dig lun i løbet af dagen. © Getty Images

4. Kom et indlæg i skoen

Fryser du stadig? Eller vil du bare gøre din pyntestøvle lidt varmere? Så kom et isolerende indlæg i støvlen – voila, foden er varmere!

5. Bevæg dig for at få varme i fødderne

Sidder du på kontoret og pivfryser om dine små fusser? Så rejs dig op og bevæg dig lidt rundt – det kan bringe varmen tilbage i dine fødder. Stå på tæer, stræk fødderne og bøj tæerne, indtil du har fået varmen.


Du kan også bare vippe med fødderne, mens du sidder på din stol. Undgå dog generelt at sidde med benene over kors; det afskærer blodtilførslen til dine fødder og gør problemet værre.

Her er tre tips til varme fødder om aftenen og natten:

1. Brug sutsko

Det er ikke mega-sexet, men en lun sko kan holde fødderne varme, hvis der er lidt fodkoldt derhjemme. Husk at skifte sokker, før du tager hjemmeskoen på, for hvis du har haft dine sokker på hele dagen, er de ofte lidt svedige, hvilke gør sokkerne fugtige, og det nedkøler dine fødder.

Lækre, varme sutsko
Et par lækre, bløde sutsko kan også holde dine fødder lune der hjemme. © Getty Images

2. Tag et varmt fodbad

Uhm, der er øjeblikkelig varmegaranti med denne her opskrift! Nedsænk fødderne i en balje varmt vand med godt med fodbadesalt i, og lad varmen sprede sig i hele kroppen...

Det kan med fordel gøres foran fjernsynet (sæt baljen på et håndklæde, hvis du har sarte gulve eller gulvtæpper). Afslut med at massere dine fødder med en lækker fodcreme – det forbedrer også din blodcirkulation, så du holder varmen.

3. Brug en varmedunk

Har du kolde tæer i sengen? Så kom et par løse sokker på, så du har frihed til at vifte med tæerne, og tag en varmedunk eller et elektrisk tæppe med i seng.

Husk at din varmedunk skal have et cover, så du ikke brænder fødderne, og at du aldrig må falde i søvn med et elektrisk tæppe tændt, for du risikerer, at der går ild i sengen (vælg et tæppe med automatisk sluk-funktion). 

En kvinde løber udenfor
Du kan forebygge de kolde fødder ved at motionere, så du får bedre blodomløb. © Getty Images

Forebyg problemet med de kolde fødder

Her er vores bedste råd til at undgå kolde fødder:

1. Dyrk motion og undgå kolde fødder

Hvis du konsekvent kæmper med kolde fødder, kan det skyldes, at du har dårligt blodomløb. Ved at motionere kan du tvinge dine blodårer til at danne nye grene, der kan bedre blodomløbet i dine ben. Det må gerne gøre lidt ondt i benene, men du må ikke blive utilpas.

2. Søg læge

Hvis du lider af kolde fødder altid – året rundt, kan det være tegn på sygdom! Så opsøg en læge eller en fodspecialist.

Vil du ikke risikere at gå glip af sundhedstips? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori