Snack
Snack© Colourbox

Sådan holder du op med snacke

FRA BLAD TIL NET Er du træt af at være styret af din trang til søde sager? Så får du her de gode råd til, hvordan du dropper snackeriet

13. maj 2005

Slik er skønt! Der er intet som at kaste sig ud i et sanse-orgie af saltbomber, vingummibamser og fyldte chokolader. Men vi ved jo alle sammen godt, at det ikke just er sundt - hverken for din krop eller for dit selvværd. For det tærer på selvfølelsen, hvis du bruger timer, dage og uger på at være sur på og skuffet over dig selv, hver eneste gang du plumper i og kaster dig over godterne.

Men selv dig uden synderlig rygrad kan faktisk holde op med at snacke. Her er de 8 gode råd til, hvordan du gør:

 

  • Spis 3 sunde og solide måltider om dagen - hver dag. Når du er mæt, hyggespiser du mindre.

 

  • Lad være med at købe usunde snacks. Hvis du har de usunde sager inden for rækkevidde, spiser du dem sikkert også. Køb i stedet sunde snacks.

 

  • Distrahér dig selv, når trangen til en snack overvælder dig. Du har større chance for at falde i, hvis du sidder passivt hen og glor tv. Ring til en ven. Gør rent. Gå en tur. Skriv indlæg på Woman Debatten.

 

  • Lad være med at gøre flere ting på en gang. Hvis du er lidt stresset, kan du godt blive fristet til at forkæle dig selv med slik og andre godter, så de trælse opgaver ikke føles helt så hårde - og 1-2-3 vupti har du ædt en hele pose Matadormix! Stop op og tag en dyb indånding, inden du bevidstløst kaster dig over godterne.

 

  • Børst tænder. Søde sager smager ikke godt, når du har munden fyldt med tandpasta-smag. Til gengæld har du en frisk smag og en ren fornemmelse i munden. Er du langt fra tandbørsten, så spis tyggegummi i stedet for.

 

  • Tag noget at drikke - vand, kaffe, the eller usødet frugtjuice... Det lægger en god bund, hvis du er lidt småsulten og giver smag i munden. Pas dog på drikke med masser af sukker - sodavand, saftevand og kakao er ikke just et sundt alternativ til chokolade.

 

  • Tænk dig om. Inden du bare bevidstløst stopper i hovdet, så brug et øjeblik på at overveje, om det virkelig er værd at droppe de gode intentioner bare for et øjebliks tilfredsstillelse? Stil dig selv disse spørgsmål for at finde ud af, om du virkelig er sulten eller om du bare har et behov for at proppe i hovedet:
    Rumler min mave?
    Føler jeg mig træt og udkørt?
    Er det over 3 timer siden, at jeg sidst spiste?
    Har jeg hovedpine?
    Bliver min trang til sødt værre og værre som tiden skrider frem?
    Hvis du kan svare nej til de fleste spørgsmål, er din trang til småspisen mere følelsesmæssig betonet end et udtryk for egentlig sult.

 

  • Skriv ned, hvad du spiser. På den måde kan du holde øje med, hvad du VIRKELIG har spist - og det giver dig tid til at tænke dig om, inden du spiser.

Du vil (garanteret) også kunne lide