Kvinde ondt i maven
PMS kan være en hård omgang.© Getty Images

Sådan undgår du PMS

Forvandler du dig til en frådende hormonbombe en gang om måneden? Så læs guiden her

22. februar 2010 af Rikke Hovn Poulsen

Har jeg pms?

Flytter din kæreste ind på sofaen et par dage hver måned? Bryder du sammen i umotiveret krampegråd i dagene inden din menstruation? Og går du regelmæssigt amok i orgier af chips og kager?

Så lider du sandsynligvis af præmenstruelt syndrom, bedre kendt som pms. Og du er ikke alene – 70-80 procent af alle kvinder oplever fysiske eller psykiske ændringer i perioden op til de får menstruation.

Symptomerne kan spænde vidt lige fra smerter i brysterne, hovedpine, væskeophobninger og humørsvingninger til søvnbesvær, træthed og aggressivitet.

Der er desværre endnu ingen, der har opdaget en gylden kur mod pms. Men der er forskellige ting, du selv kan gøre, alt afhængig af, hvor slemt det er.

Læs otte af de bedste råd mod pms.

Hvis du har det lidt skidt

Undgå saltminerne
PMS kan gøre dig oppustet. Salt kan gøre dig oppustet. Ergo er det en god idé at holde dig væk fra franske kartofler og saltstænger, hvis din mave har det med at spile op til dobbelt størrelse, når du er præmenstruel.

Derudover er det også en god idé at skære ned på kaffe, cola og rødvin. Både koffein og alkohol er med til at forstærke klassiske pms-symptomer som irritation, lavt blodsukker og ømme bryster.

Ned på måtten
Videnskabelige undersøgelser tyder på, at et par ugentlige yoga-timer kan hjælpe på både de psykiske og fysiske gener ved pms. Kombinationen af motion, udstrækning og afstressning skulle være helt perfekt.

Der er dog ingen grund til at lægge dine fitnessvaner fuldstændig om, hvis du foretrækker at pumpe afsted på en spinningcykel frem for at ligge i mærkelige stillinger på en måtte. Al form for motion er godt mod pms!

Gnask fiber
Hvis du har problemer med maven i dagene op mod din mens (eller for at sige det lige ud: Hvis du lider af tilbagevendende mylderbæ), er det en rigtig god idé at gufle så mange fiberrige fødevarer som overhovedet muligt, som for eksempel grøntsager, bananer og havregryn. Det holder maven i gang – og det holder dig mæt, så du ikke går amok i fuldfede chokolade-orgier.

Hvis du har seriøse pms-udsving

Spis en ostemad
Alle eksperterne er enige om, at kalcium er et af de bedste våben i krigen mod pms. Og du behøver ikke vælte dig i sødmælk og emmenthaler: Hvis du klemmer et glas skummetmælk og en kop fedtfattig yoghurt ned to gange om dagen, halverer du din præmenstruelle træthed, sliksult og dårlige humør.

Hvis du er typen, der får røde knopper bare ved tanken om et koldt glas mælk, kan du også få din daglige dosis kalcium ved at spise kosttilskud – sørg for at de både indeholder kalcium og D-vitaminer.

Mælk i glas
Kalcium er godt mod PMS.© Getty Images

Bliv våd
En tur i svømmehallen er garanteret noget af det sidste, du har lyst til, når hormonerne fiser rundt i din oppustede krop. Men det kan faktisk være en rigtig god idé at trodse dine naturlige instinkter og hoppe i bølgerne alligevel. 

Nogle forskere påstår nemlig, at et 20 minutters ophold under vand hjælper den ekstra væske, du har i kroppen, til at flyde tilbage i blodomløbet. Et langt, varmt karbad skulle efter sigende have samme effekt. Det lyder måske lidt hokus-pokus-agtigt – men det er da værd at prøve, ikke?

Sæt krydderi på hverdagen
Put lidt saffron i maden, hvis du vil have styr på pms’en. En britisk undersøgelse har vist, at kvinder, som fik 15 mg saffon to gange om dagen, oplevede et kæmpe dyk i træthed, irritation og dårligt humør. Krydderiet giver dig et sandt boost i serotonin-hormoner, der gør dig glad og i godt humør.

Hvis du er helt ude at skide

Kryb til medicin-korset
Der er pms – og så er der pms! Hvis du hører til den kategori af kvinder, der forvandler sig til Frankensteins monster flere dage om måneden, skal du måske overveje at få lægen til at udskrive en recept på et antidepressivt middel.

Pillerne kan være er en enorm hjælp for dig, der kæmper med depressionslignende humørsvingniger hver gang, du skal have menstruation. Og du behøver kun spise dem ganske få dage om måneden for at opleve en kæmpe forbedring.

Skift p-piller
P-piller virker forskelligt og har forskellige bivirkninger. Nogle pille-mærker har den fantastiske bivirkning at de mindsker symptomerne på pms – tag en snak med din læge om, hvorvidt det kunne være en idé for dig at skifte mærke.

Vil du ikke risikere at gå glip af sundhedstips? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.