Kvinde med skyldfølelse
Flere oplever at have skyldfølelse, selvom de faktisk ikke har gjort noget galt.© Getty Images

Hvad er skyldfølelse, og hvorfor har vi den? Læs psykologens svar og gode råd

Vidste du, at mange selvbebrejdende tanker oftest har rod i en ubevidst form for skyldfølelse?

6. maj 2021 af Sarah Østbjerg

Kender du det der med at gå rundt med følelsen af at have gjort noget forkert? Nogle gange er der en god grund til det, som for eksempel hvis du har gjort andre ondt, men flere af os går faktisk rundt med skyldfølelse, selvom vi ikke har gjort noget galt. Det er et problem, fordi det kan lede til mange selvbebrejdende tanker og lavt selvværd.

Woman har talt med psykolog Bjarne Thannel om skyldfølelse, og hvordan vi kan slippe af med den og de selvbebrejdende tanker.

Hvad er skyldfølelse?

Skyldfølelse er den følelse, der opstår, når vi indser, vi har gjort noget, der var forkert. Det er en grundlæggende følelse, som vi alle kan få, når vi for eksempel sårer en, vi holder af. 

Denne skyldfølelse opstår, fordi vi som mennesker har empati, altså evnen til at forstå andre menneskers følelser og livssituation. Det er også medfølelsen, som gør, at det gør ondt i os, når andre mennesker er kede af det eller ikke har det godt, og at vi derfor ikke ønsker at såre andre.

Kvinde med skyldfølelse
Skyldfølelse er den følelse, der opstår, når vi indser, vi har gjort noget, der var forkert.© Getty Images

Hvilke former for skyldfølelse findes der?

Der findes flere former for skyldfølelse.

Den sunde skyldfølelse

Den sunde skyldfølelse er en konstruktiv følelse, som motiverer os til positive handlinger. Det er den skyld, der gør, at vi ikke er ligeglade med andre mennesker, og at vi har behov for at sige undskyld, hvis vi har gjort noget forkert. Når vi har gjort nogen ked af det, så vil skyldfølelsen medføre, at vi forsøger at gøre det godt igen og opretholde den gode relation. 

Det kan for eksempel være, at du har glemt din kærestes fødselsdag. Hvis din kæreste er blevet ked af det, så får du skyldfølelse og vil gerne gøre det godt igen.

Det er også denne skyldfølelse, du oplever, når du for eksempel aflyser en aftale, som du ikke har overskud til. Selvom du i virkeligheden gør noget godt ved at lytte til dig selv, kan du føle skyldfølelse, fordi du ikke vil gøre det andet menneske ked af det ved at melde fra.

Ubevidst skyldfølelse

Den ubevidste skyldfølelse starter i barndommen. Vi har som børn stærke følelser for vores forældre. Vi elsker dem og er dybt afhængige af dem. Hvis vi oplever at blive svigtet af dem, så vil vi både blive sårede og vrede. 

Når vi som børn føler vrede mod vores forældre, så opstår der en ubevidst skyldfølelse. Det kan for eksempel være, når et barn, der er meget vred på sine forældre, tænker “Jeg har lyst til at slå dig.” 

Fordi barnet også elsker sine forældre og ikke vil gøre dem ondt, så har han eller hun svært ved at håndtere følelsen af at være vred på dem. Her vil vi som børn fortrænge tanken, og opbygge en ubevidst skyldfølelse indeni. Denne ubevidste skyldfølelse kan komme til udtryk i vores senere liv.

Selvbebrejdende tanker

Mange mennesker ser selvkritik og selvbebrejdelse som en form skyldfølelse, selvom det i virkeligheden ikke er en følelse, men tanker. Det er for eksempel tanker om ikke at være god nok, ikke at slå til og at være mindre værd end andre. Disse tanker virker som en forsvarsmekanisme mod underliggende følelser. Det dækker ofte over den ubevidste skyldfølelse, som er opstået tidligere. De negative tanker om os selv bruger vi til at undgå denne skyldfølelse, og det bliver en form for selvstraf.  

Kvinde med skyldfølelse
Selvbebrejdende tanker dækker ofte over en ubevidst skyldfølelse.© Getty Images

Hvordan påvirker skyldfølelse os?

Den sunde skyldfølelse er god for os, da den motiverer os til positive handlinger.

Den ubevidste skyldfølelse derimod er ikke god for os. Det er den, der leder til de selvbebrejdende tanker om ikke at være god nok, og som i værste tilfælde kan være årsag til selvdestruktiv adfærd og psykiske lidelser som angst og depression. 

Hvordan kommer vi af med skyldfølelsen?

Psykolog Bjarne Thannel forklarer, at det handler om at fjerne forsvarsmekanismerne og få forløst den ubevidste skyld. På den måde fjerner vi samtidigt det, der forårsager den selvbebrejdende tankegang og selvdestruktive adfærd.

Det drejer sig om at bearbejde de følelser, tanker og oplevelser fra barndommen, som har ledt til den ubevidste skyldfølelse. På den måde kan vi indse, at de selvbebrejdende tanker netop bare er tanker, og at vi ikke er forkerte.

De tre bedste råd er:

  1. Stil spørgsmålstegn ved dine selvkritiske tanker – er det sandt eller bare en tanke?
  2. Tal med dine tætte – det kan lette dine skyldfølelse, hvis du får talt, om hvordan du har det.
  3. Søg hjælp hos en professionel – det kan være svært at finde ind til roden af den ubevidste skyldfølelse alene, især hvis den har ført til psykiske lidelser. Det er en god idé at tale med en psykolog eller terapeut.
Kvinde med skyldfølelse
Ubevidst skyldfølelse kan være årsag til depression.© Getty Images

Det er menneskeligt at have skyldfølelse

Skyldfølelsen er en helt naturlig del af at være menneske, og det er den, der gør, at vi behandler hinanden ordentligt. Nogle gange kan vi have skyldfølelse, uden den reelt er berettiget. De selvberejdende tanker er enormt nedslidende og medfører lavt selvværd.

Husk, at det er helt i orden, at du sætter grænser for dig selv. Ligesom du aldrig skal have skyldfølelse over at sige fra, hvis nogen behandler dig dårligt, eller du er udsat for psykisk vold eller gaslighting

Ligesom det er helt i orden at melde afbud fra aftaler, hvis du ikke har overskud. Du skal ikke føle skyld over, at du passer på dig selv.

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.