Kvinde med myldertanker
Bliver tankemylderet nogle gange for meget for dig? Du er ikke alene!© Getty Images

Her giver psykologen dig 6 konkrete råd til, hvordan du kan komme dit tankemylder til livs

Tankemylder kan være en ubehagelig følgesvend

12. oktober 2020 af Ida Storm Frøslev Hansen

Har du også prøvet at ligge og stirre op i loftet en sen aften og ikke kunne få ro på dit eget hoved? Har du oplevet, at dine tanker snurrer rundt, og det føles umuligt for dig at finde hoved og hale i de usammenhængende tankestømme? Så er du ikke alene! Massevis af mennesker oplever nemlig at have tankemylder. 

Vi har talt med psykolog, blogger og podcaster Birgitte Sølvstein om tankemylder, og hvad vi kan gøre ved de drilske tankemønstre.

Hvad er tankemylder?

Birgitte forklarer, at tankemylder er en oplevelse af, at der er enormt mange tanker, og at du ikke kan kontrollere dem. Tankerne hopper og springer fra emne til emne, og på den måde kan tankemylder ses lidt som en radio, der kører i baggrunden, hvor det blot er støj, du hører. 

Birgitte forklarer, at tankemylder på engelsk refereres til som “monkey mind”, hvilket er et godt billede på tankemylder – tankerne kan ses som en abe, der springer rundt fra gren til gren uden nogen form for system. Tankerne opleves derfor som mental overaktivitet, hvilket nemt får tankerne til at føles kaotiske. 

Kvinde med tankemylder
Nogle gange ville vi ønske, vi bare kunne slukke for vores tankemylder.© Getty Images

Har kvinder mere tankemylder end mænd?

Det korte svar er: Ja! 

Birgitte nævner, at det er svært at generalisere, da alle jo er forskellige, men generelt ses det, at kvinder er mere stressede end mænd, og når vi bliver stressede, har vi nemmere ved at opleve tankemylder. Birgitte pointerer, at kvinder på godt og ondt bekymrer sig mere end mænd – det handler simpelthen om noget biologisk. Kvinder bekymrer sig mere om fremtiden, og det er der en god grund til! 

Birgitte forklarer nemlig, at vores hjerne har udviklet sig over mange millioner år, og startede med, at være udviklet til at begå sig på savannen. I gamle dage på savannen var det enormt vigtigt, at vi var på vagt og gode til at forudse fare. Vores hverdag handler (heldigvis) ikke længere om liv og død på samme måde, som det gjorde dengang på savannen, men hjernen er stadig tunet ind på, at vi skal forudse fare og bekymre os – også selvom, der ikke er nogen reel fare (ikke skide smart, hjerne!). 

Kvinde bekymrer sig
Kvinder oplever ofte mere tankemylder end mænd.© Getty Images

6 gode råd til at slippe af med tankemylder

  • 1. Få stressniveauet ned. Birgitte pointerer, at dette selvfølgelig kan være svært, men at du generelt vil opleve mindre tankemylder, hvis du nedbringer stressniveauet i dit liv. 
  • 2. Afbryd tankerne. Så længe, du lader dig selv være fanget i tankerne, pisker du rundt, uden at få noget konkret ud af dit tankemylder. Derfor skal du øve dig i at blive opmærksom på dine tanker og forholde dig objektivt til dit tankemylder: “Hov, der kom jeg vist til at hoppe med på tankemylder-vognen! Den hopper jeg lige ud af igen”.
  • 3. Kom ned i kroppen. Nærvær er modgiften til tankemylder! Derfor kan en god måde at komme ud af dine negative tankemønstre på være, at du søger ned i kroppen. For eksempel kan du prøve at fokusere på dit åndedræt eller mærke dine fødder i underlaget. 

  • 4. Skriv dig ud af dit tankemylder. I stedet for at have flere tusinder af løsrevne tanker, kan du forsøge at tømme hjernen ved at skrive dine tanker ned. Ved at kanalisere dit tankemylder ned på papir, flytter du dit fokus fra tankemylderet oppe i hovedet og ned på papiret.
  • 5. Brug dine sanser. Ret din opmærksomhed ud – hvad kan du høre? Hvad kan du se? Hvad kan du lugte? Hvad kan du smage? Ved at bruge dine sanser, vil du blive mere nærværende, og som tidligere nævnt, er nærvær modgiften til tankemylder!
  • 6. Få forvandlet dine tanker til konkrete problemer. Hvis dit tankemylder drejer sig om bekymringer, kan det hjælpe at forvandle bekymringerne til konkrete problemer: “Okay, jeg har det her problem på arbejde. Hvad kan jeg gøre for at gøre noget ved det problem?”. På den måde, får du fejet bekymringerne af vejen en efter en, og dermed vil dit tankemylder aftage. 
Kvinde nedskriver sit tankemylder
Det kan hjælpe at skrive dine tanker ned.© Getty Images

Tankemylder er helt normalt!

Birgitte fortæller, at det er helt normalt at have tankemylder. En af grundene til, at der er så mange, der oplever tankemylder, er, at vi generelt er en stresset befolkning. Stress leder til tankemylder, og derfor er det også noget, rigtig mange kender til. 

Hvis du føler dig hæmmet af dit tankemylder, er en god idé at afprøve Birgittes seks råd, tale med en god ven om det eller række ud til en psykolog. Husk på, du ikke er alene – rigtig mange mennesker oplever tankemylder, og det er ikke din egen skyld, at dit hoved nogle gange opfører sig hammer irriterende. 

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori