En glad kvinde med en kop kaffe på gaden
Du kan nok krydse mange af tingene på listen af. © Getty Images

10 ting, du gør hver dag, som faktisk er en form for træning

Måske træner du i virkeligheden mere, end du selv går rundt og tror...

23. november 2018 af Freyja S. Anderberg

Mange af os er klar over, at en løbetur eller et besøg i fitnesscenteret hører under kategorien træning. Men der er faktisk flere ting, som du nok gør hver eneste dag, der også hører med til kategorien. 

Der er i hvert fald ikke nogen tvivl om, at det er former for fysisk aktivitet, og det bedste af det hele er, at det er noget, du allerede gør. Måske er du i virkeligheden meget mere aktiv, end du selv går og tror. Hvor mange af de ti ting foretager du dig hver dag? 

1. Du står op

Om det så er, fordi du venter på bussen, i køen til kassen, eller når du laver aftensmad, så tæller det som fysisk aktivitet – og det er meget bedre at stå op i stedet for at sidde ned. Så hvis du har et stillesiddende arbejde, eller hvis du som studerende sidder meget ned i løbet af dagen, så kan du prøve at rejse dig op lidt oftere, hvis du gerne vil snige endnu mere træning ind i din hverdag.

Det er især nyttigt for dig, hvis du gerne gerne vil være sundere, da du forbrænder flere kalorier ved at stå op frem for at sidde ned. Men det kan faktisk også modvirke bumser på ballerne at stå mere op, og du kan læse her hvorfor. 

2. Du cykler

Danmark er jo cyklisternes land. Tænk lige over, hvor gode cyklist-forhold vi har, og hvordan vores gader og veje er bygget op, så der er plads til alle os cyklister. For vi er mange, der cykler hver eneste dag og udkæmper en daglig kamp i al slags vejr. Gør du også?

Hvis du gør, så træner du faktisk hver eneste gang, du sætter dig op på jernhesten. Du tænker måske ikke så meget over det, når du cykler til arbejde mandag morgen, eller når du lige cykler over til en veninde onsdag aften, men det løber formentlig op i rigtig mange kilometer hvert eneste år. 

En glad kvinde cykler udendørs
Du tilbagelægger nok ret mange kilometer om måneden på jernhesten. © Getty Images

3. Du tager trappen

Det er nok de færreste af os, som kan komme igennem en hel dag uden at gå op og ned af et par trapper. Kan du egentlig det? Mange vælger endda trappen helt frivilligt, og det er altså en ret så effektiv træningsform, skulle vi hilse at sige. Så du kan godt klappe dig selv på skulderen, hvis du er en hyppig trappegænger, for så får du trænet en del.

Vidste du for eksempel, at du kan forbrænde helt op til 852 kalorier ved at gå eller løbe op af trapper i en times tid? Det svarer til en hel plade af din favorit-Marabouchokolade. 

4. Du bærer dine (tunge) indkøbsposer hjem fra Netto

Det er ikke for sjov, at de store og stærke mænd og kvinder løfter tunge vægte oppe i fitnesscenteret – for det er hårdt, og det giver muskler. Men det er jo i grunden ligemeget, om det er en håndvægt eller en indkøbspose, som er fyldt med mælk og yoghurt, der vejer ti kilo (det kan sådan en Nettopose altså snildt veje med alt det lækre, du køber ind).

Så når du på egen hånd bærer kurven rundt inde i Netto og slæber de tunge poser hjem, så er du altså i gang med en ret så heftig omgang styrketræning. Så prøv lige at bytte arm en gang i mellem – så får du trænet begge arme lige meget. 

En kvinde bærer på massevis af indkøbsposer.
Du træner dine arme, når du bærer på dine indkøb – om der så er tøj eller mad i poserne. © Getty Images

5. Du gør rent

Okay, det kan godt være, at du ikke gør rent hver eneste dag, men måske får du lyst til det, nu når du hører, at du rent faktisk kan tælle det med som træning. 

Når du støvsuger, tørrer støv af og vasker tøj, er du faktisk mere aktiv, end du måske tænker over. Især hvis du giver den ekstra meget gas, og fliserne på badeværelset, vinduerne og stuegulvet tilmed får en tur med svamp og sæbevand. Rengøringsdamer må virkelig være i god form...

6. Du har sex

Tja, sex er nok heller ikke just en hverdagsaktivitet (eller er det?), men hvis du gerne vil træne mere, så er det bare med at fyre op for lagengymnastikken. Med en god omgang parringsdans kan du nemlig forbrænde op til 480 kalorier i løbet af en time, og det er altså lidt mere, end hvad en times moderat løbetræning kan gøre for dig. 

Så sex er helt sikkert en af de aktiviteter, som kan tælle med som træning – og du kan læse mere om det og dine andre yndlingsaktiviteter her. 

Et kærestepar kysser i sengen
Lagengymnastik tæller bestemt også med som motion og fysisk aktivitet. © Getty Images

7. Du shopper

Endnu en af dine (måske) favoritaktiviteter, nemlig shopping, kan også tælle med som træning –her tænker vi dog desværre ikke på online shopping. Når du slentrer gennem storcenteret eller ned ad gågaden, går du måske liiidt flere skridt, end du sikkert lige regner med. 

Og hvis du er ude at købe julegaver til ham den søde eller en god veninde, kan der også sagtens ryge noget tungt ned i poserne – og det er jo noget, du slæber rundt på, så dine armmuskler vokser. 

Og så kan vi vist også godt blive enige om, at det sagtens kan give sved på panden at tage tøj af og på i et mini-prøverum. Træn du bare videre med god samvittighed – vi er med dig!

8. Du reder sengen

Kan du også godt lide at efterlade sengen og soveværelset pænt og ryddeligt, så reder du nok din seng hver morgen. Og det er altså ikke just en sag for sarte størrelser. Det kan godt være hårdt at ryste lagenet, dynerne og sengetæppet.

Du skal endelig bare give den gas, hvis du vil tage træningen til nye højder. Giv du bare dynerne og sengetæppet en ekstra rystetur – du får stærke arme af det. 

En blond kvinde reder sin seng
Giv du bare dynen og sengetæppet en ekstra rystetur – det tæller alt sammen med som træning. © Getty Images

9. Du går

Ligesom det ikke er for sjov, at folk løfter tunge ting for at få stærkere muskler, så er det heller ikke for sjov, at kapgang og power walk er blevet “en ting”. Det er virkelig sundt at gå. Og når du går, så overhaler du jo altid dem på sofaen (selvom der ikke er nogen, der har sagt, at det var en konkurrence).

Og tænk lige over det... Selvom du nok sidder meget ned i løbet af dagen, så går du nok også en del frem og tilbage. Til bussen, på toilettet, hjem fra Netto og måske en tur med hunden? Du kan med god samvittighed tælle det med i din daglige træning.  

10. Du danser til din yndlingsmusik 

Kender du scenariet? Det er lørdag formiddag, du har sovet godt og længe. Solen skinner udenfor, og du ved bare, at det nok skal blive en god dag! Du sætter din yndlingsmusik på og skruer op på maks. Og så er det bare, som om du ikke kan lade være med at danse med.

Det er fantastisk, ikke? Og du kan også tælle det med som træning! Det samme gælder, når du vrikker hofterne og straffer dansegulvet på diskoteket. Med dans kan du forbrænde op til 443 kalorier i timen – og det kan vi da nemt komme op på, når vi er en tur i byen, ikke?

Så dans du bare løs – du kan sagtens tælle det med som træning. Yay, så blev lørdagen lige endnu bedre. 

Vil du ikke risikere at gå glip af sundhedstips? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori