C-vitamin i appelsiner
Der er faktisk flere ting, som indeholder mere C-vitamin end appelsiner.© Getty Images

5 ting, du kan spise, som indeholder mere C-vitamin end en appelsin

Spiser du også flere appelsiner, når du er syg, fordi de er fyldt med C-vitamin?

25. november 2021 af Camilla Stubbe

Har du også hørt at appelsiner, og citrusfrugter generelt, er spækket med C-vitamin? Måske du spiser masser af appelsiner, når du er syg, for at give dit immunforsvar et vitamin-boost? Men indeholder appelsiner egentlig meget mere C-vitamin i forhold til andre ting? Vi har fundet fem frugter og grøntsager, som indeholder mere C-vitamin end appelsiner lige her.

1. Rød peberfrugt

Vidste du, at en rød peberfrugt indeholder mere C-vitamin end en appelsin? Faktisk indeholder den tredobbelt så meget C-vitamin med 191 miligram per 100 gram, hvor en appelsin kun indeholder 62 miligram. 

Så skal du give dit immunforsvar et kæmpe boost med C-vitamin er det måske snarre en rød peberfrugt, du skal have fat i end en appelsin. 

Rød peberfrugt i madlavningen
Du kan nemt tilføje mere rød peberfrugt i madlavningen for en C-vitamin-bombe!© Getty Images

2. Solbær

Med 181 miligram C-vitamin per 100 gram er det lille mørke bær altså også noget, som kan give din krop et effektivt skud med C-vitamin. Det kan jo være, at du skal plante og dyrke solbær i haven eller på altanen til næste sommer? Det er også lidt lettere end et appelsintræ, har vi hørt.

3. Grønkål

De grønne krøllede blade er altså også en god kilde til at få godt med C-vitamin. Her får du nemlig omkring 169 miligram per 100 gram, hvilket er en del, hvis vi sammenligner med en appelsin. Grønkål kan være sygt lækkert i en salat eller i en smoothie. 

Tip: Du kan også riste det i ovnen som sprøde og sunde snacks

Grønkål i en smoothie
Grønkål kan være sygt lækkert i en salat eller i en smoothie!© Getty Images

4. Broccoli

De fleste børns værste mareridt er faktisk også noget af en C-vitamin-bombe. En broccoli indeholder nemlig 121 miligram C-vitamin per 100 gram, hvilket er omkring dobbelt så meget som en appelsin. Så måske du skal til at spise liiiidt mere broccoli? 

5. Jordbær

Sommerens lækreste snack indeholder også mere C-vitamin end en appelsin med 76 miligram per 100 gram. Det er jo en fantastisk nyhed for os, der elsker at smovse jordbær med fløde. For ser vi bort fra de fem spiseskefulde sukker, vi hælder på, kan vi jo næsten kalde det en sund dessert med al den C-vitamin! Okay, næsten...

Kilder: Ernaeringsfokus.dk, Hybenliv.dk

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Du vil (garanteret) også kunne lide