© woman.dk

Undgå julens overspisning

Julen står for døren - men hvordan nyder du juleknaset uden at æde dig en pukkel til?

23. november 2010 af Mette Andrea Boesgaard

Undgå julens overspisning

Ah, så er den søde juletid endelig lige rundt om hjørnet! Og det betyder lys, pynt, julekalender, gaver, masser af fester og hyggeligt samvær med familien - og så selvfølgelig mad og drikke i lange baner! Glögg, julebryg og snaps, flæskesteg, andesteg, rødkål og brune kartofler, ris a la mande og risengrød, det store kolde bord med sild, lune retter og timers spiseri - for slet ikke at nævne pebernødder, vanillekranse, æbleskiver, marcipan, nougat, nødder... Listen over julemad, der skal konsumeres, inden januar banker på døren, er næsten uendelig, og mad er tæt forbundet med jul og julerier. Og bagefter kommer den dårlige samvittighed, mavepinen og det ekstra sul på sidebenene...

Men det kan faktisk lade sig gøre at smage på det meste, uden det ender med dårlig samvittighed, mavekneb og deller, så du ikke kan passe nytårskjolen. Det handler bare om at spise mindre og vælge sin juleknas med omhu. Woman har de gode råd til, hvordan du gør.

Læg en plan

Læg en slagplan
Du ved sandsynligvis allerede nu i store træk, hvilke festligheder og godte-fælder julen byder på. Så start med at lave en aftale med dig selv om, hvad du må spise og hvad du skal holde dig fra eller i hvert fald begrænse. Det er sikkert ikke al juleknaset, der falder lige meget i din smag, så slå dig løs i det, du elsker allermest og drop så det andet (du skal ikke have dårlig samvittighed over for værtinden - fortæl hende bare, at hendes mad smager dejligt, men du har en aftale med dig selv om at spise mindre).

 

 

© woman.dk

Kom forhindringerne i forkøbet
Du ved garanteret godt, hvornår det plejer at gå galt og hvornår det bliver særlig svært at sige nej - selvdisciplinen smuldrer for eksempel typisk, når sprutten kommer indenbords, eller også kan det være, at du spiser af pligt og høflighed, fordi det er svært at sige nej, når alle nøder (især hvis du virkelig har lyst til det tilbudte, men bare har besluttet, at det her er dit afsavn). Lav så en brainstorm på, hvordan du kan overkomme faldgruberne - hav forklaringer parat til værtinden og de andre gæster, drik mindre etc.

 

 

Del dit løfte
Bare det, at du siger dit løfte højt til en anden, kan motivere dig til at holde dig fast på det - fordi du så også er nødt til at forklare dit spiseri overfor den anden.

 

Gode spisevaner

© woman.dk

Spis noget sundt først
Den klassiske overspiserfejl er, at du lader være med at spise hele dagen, før du skal til fest, så du rigtig kan tage for dig af retterne. Men lad være med det - så ender du med at få mange flere kalorier, fordi du er så sulten, at du bare kværner rå mængder julegodter. Spis i stedet almindeligt og sundt også de dage, du skal til julearrangementer: En god morgenmad og en sund frokost lægger bunden, så du kun spiser, til du er mæt - og ikke længere!

 

Tag små portioner
Undersøgelser viser, at folk, der spiser af store tallerkener, spiser mere mad. Begræns dig derfor til små portioner (gerne på små tallerkener) - så undgår du at foræde dig. Tag gerne flere gange - tit spiser vi mere, fordi de andre om bordet forventer, at vi gør det, og de ser, hvor mange gange vi tager, men ikke hvor meget, vi tager!

 

Spis langsomt
Tyg maden ordentligt, inden du synker den, og vent så 5 sekunder, inden du tager næste bid - læg gerne gaflen fra dig, så kommer pausen af sig selv. Når du spiser langsomt, får det dig til at smage mere på maden og nyde den, og det giver også din krop tid til at fordøje maden. Derudover er det værd at huske, at det tager ca. 20 minutter for maven at kommunikere med hjernen, uanset hvor meget mad du spiser i de 20 minutter. Og hvis du spiser langsommere, spiser du mindre.

 

Drik vand
Fyld maven med lidt vand - det får dig til at føle dig mere mæt. Det gør også, at du ikke drikker dig i hegnet på nul komma fem...

 

Pas på med sprutten
Der er to faldgruber ved alkohol: For det første er problemet, at jo mere du drikker, desto mere tager du for dig af retterne. For det andet sætter alkohol sig altså også på sidebenene og fører til oppustethed, udtørring - nå ja, og tømmermænd (både fysiske og moralske!) Så skær ned på sprutten. Forskning viser i øvrigt, at vi har tendens til at hælde mere i et lavt, buttet glas end i et højt slankt glas. Så brug de lange drinksglas og høje champagneglas frem for mere buttede versioner!

 

Mærk efter, når du er mæt
Mæthed er ikke, at din mave er ved at sprække af mad - det er ganske enkelt, at du ikke længere føler tomhed i maven og har rumlen samme sted. Mærk efter og respektér, at du er mæt, så overspiser du ikke.

 

Husk målet

© woman.dk

Husk det handler om andet end at spise
Tal med dem, du er til fest med. Hyg dig, hav det sjovt. Og glem maden og drikken lidt

 

Visualiser resultatet
Kan du bare ikke holde dig fra at køre æbleskiver ned? Så tænk på, hvordan du har det, når du kommer hjem, og maven gør ondt, og du føler dig tyk og træt - eller endnu værre: Den 3. januar, når den traditionelle januar-kur skal skydes ind. Det gider du ikke, vel? Så stop - nu!

Læs mere fra samme kategori