Vand i kroppen
Vand i kroppen betegnes også med ordet ødemer.© Getty Images

Det skal du vide om vand i kroppen, og sådan slipper du af med det igen

Vidste du, at sauna og pommes fritter har en betydning for vand i kroppen?

2. december 2021 af Camilla Stubbe

Har du oplevet at få hævede fødder, hvis du har siddet stille meget længe? Eller måske du er gravid og oplever, at dine fingrer og hænder hæver? Så kan det være, at du oplever vand i kroppen. 

I denne artikel gør vi dig klogere på, hvad det vil sige, og giver dig seks gode råd til, hvordan du kan hjælpe kroppen af med det igen. 

Hvad er vand i kroppen?

Består vores kroppe i forvejen ikke af en masse vand? Jo, det gør de nemlig. Du kan dog opleve en tilstand, hvor du har mere væske i kroppen end normalt, og den væske kan sætte sig forskellige steder i kroppen. Typisk vil væsken sætte sig ved dine fødder, ben, arme og hænder, men væsken kan altså også godt sætte sig andre steder i kroppen som for eksempel lungerne eller bughulen.

Øget vand i kroppen kaldes også for ødemer, som er det ord, der dækker over hævelser på grund af væskeophobninger i kroppen. I Danmark er der cirka 80.000 mennesker, der lider af ødemer forskellige steder i kroppen, og det er derfor en udbredt tilstand blandt mange.

Vand i kroppen og hævede fødder
Vand i kroppen kan ofte sætte sig ved dine fødder og ankler.© Getty Images

Symptomer på vand i kroppen

Der kan være flere symptomer på, at du har vand i kroppen: 

  • Hævelser i din hud
  • Overfladen i din hud er skinnende og spændt ud
  • Hvis du trykker på et hævet område, efterlader huden en fordybning
  • Hævelser af kropsdele såsom ankler, fødder og hænder
  • Hævelser ved øjenene
  • Ømme og stive led
  • Forøget vægt
  • Forhøjet puls og blodtryk

Alle disse symptomer kan også være tegn på andre ting, og derfor er det vigtigt, at du tager en snak med din læge om det, hvis du mistænker, at du har vand i kroppen.

Hvorfor får du vand i kroppen?

Alle kan få vand i kroppen. Måske du allerede har prøvet at være ude på en længere flyvetur, hvor du sidder stille i mange timer, og dine fødder og ben hæver en smule. Dette skyldes som regel vand i kroppen, som kommer, fordi du ikke er fysisk aktiv – altså væsken har svært ved at cirkulere rundt i din krop. Dette er oftest helt ufarligt og forsvinder igen, så snart du begynder at bevæge dig igen. 

Vand i kroppen kan også skyldes mange andre forskellige ting. Det kan eksempelvis være på grund af alderdom, graviditet, menstruation, medicin, varme, fysisk inaktivitet og endda flere ting. Som nævnt er det oftest ufarligt, men vand i kroppen kan også være tegn på alvorlige sygdomme – derfor er det super vigtigt, at du snakker med din læge, hvis du er det mindste i tvivl. 

Vand i kroppen på grund af flyrejser
Du kan opleve hævede ben og fødder i forbindelse med lange flyrejser.© Getty Images

Vand i kroppen som gravid

Det er meget naturligt, hvis du oplever vand i kroppen som gravid. Faktisk oplever cirka 80 procent af alle gravide en form for væskeophobning i kroppen – altså ødemer. Grunden til at du kan opleve vand i kroppen under din graviditet, kan skyldes de forandrede hormonniveauer, eller at der sker en øget væskeudtrængning via væggen i blodårene. 

Det lyder ubehageligt og måske lidt voldsomt, men det er altså meget normalt, at der sker en stigning af væskemængden i kroppen ved eksempelvis fødder og hænder under din graviditet. Er du meget generet af vand i kroppen, anbefaler vi, at du snakker med din læge eller jordemoder, som kan give dig nogle gode råd til netop dit forløb og din graviditet. 

Vand i kroppen som gravid
Det er ret normalt, hvis du oplever vand i kroppen som gravid.© Getty Images

6 gode råd mod vand i kroppen

Der findes forskellige slags medicin, der kan hjælpe dig af med ophobning af vand i kroppen. Nedenfor har vi dog også samlet en række gode råd, som måske også kan hjælpe dig af med væskeophobningerne. 


1. Op med benene. Har du væskeophobninger ved fødderne, anklerne eller benene, kan det altså hjælpe ved at smække dem op på en stol eller et par puder i sofaen. Og at sidde med benene op i sofaen, kan jo være meget hyggeligt, hvis du kombinerer det med en omgang film på Netflix.

2. Bevæg dig. Hvis du mistænker, at du har vand i kroppen på grund af manglende eller for lidt fysisk aktivitet, kan du løbe eller gå en god tur. Tag en veninde eller din kæreste under armen og få godt gang i hele kredsløbet igen. 

3. Sved gerne. Det kan eksempelvis være ved hårdere fysisk aktivitet, eller at du går i sauna. Når du sveder, hjælper du nemlig væsken med at komme ud gennem huden. Og sauna er jo ikke det værste, vi kunne finde på at lave...

Sauna kan hjælpe vand i kroppen
Sauna kan hjælpe dig af med vand i kroppen.© Getty Images

4. Lav gode øvelser. Der findes en række øvelser, som kaldes 'venepumpeøvelser', hvor du hjælper væsken i kroppen til en bedre gennemstrømning. For eksempel kan du prøve at stå op, mens du skiftevis stiller dig på tæer og går ned på flad fod. Denne øvelse kan du med fordel gentage et par gange, og kan hjælpe på vand i benene, ankler og fødder.

5. Drik væske, som er vanddrivende. Måske du har oplevet at skulle tisse irriterende mange gange, hvis du har drukket lidt meget kaffe og/eller te. Det er fordi, at begge drikke er meget vanddrivende, så derfor kan det også hjælpe på ophobninger af væske i kroppen. Du skal selvfølgelig også sørge for, at drikke rigeligt med almindeligt vand i løbet af dagen.

6. Pas på med for meget salt. Salt binder væsken i kroppen, så det bidrager ikke ligefrem til noget godt, hvis du oplever væskeophobninger. Derfor er det en god idé at holde lidt igen med de sprøde fritter og popcornene, hvis du er generet af vand i kroppen. 

Vanddrivende mod vand i kroppe
Både kaffe og te kan virke vanddrivende.© Getty Images

Kilder: Min.medicin.dk, Shytobuy.dk, Sundhed.dk

Vil du ikke risikere at gå glip af sundhedstips? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Du vil (garanteret) også kunne lide