Kvinde tegner hjerte på spejl
© iStock

23 uundværlige tips til dig, der gerne vil booste din kropskærlighed

Unfollow dig glad!

10. februar 2018 af Redaktionen

1. En god gennem­æltning gør glad

“Jeg elsker at forkæle mig selv med en omgang massage. Når jeg gør noget godt for min krop, får jeg den vildeste følelse af velvære, og det minder mig om, hvor dejlig den i virkeligheden er.”

– Sara

2. Træn dit selvværd

“Hver dag, inden du går ud ad døren, fortæller du dig selv, hvor fantastisk du er, samtidig med at du fokuserer på alle de gode ting ved dit udseende. Se det som træning, på lige fod med hvis du skulle opbygge god fysisk form.”

– Livsstilscoach Krisztina Maria 

3. Et stykke med bart

Der er på ingen måde noget i vejen med din krop! Det er i stedet dine tanker om din krop, der kan gøre det svært for dig at holde af den. Øvelsen for dig består derfor i at gå nøgen rundt derhjemme, snuppe en tur i svømme­hallens sauna og lade din partner se hele din krop, når I er sammen. Jo mere du dyrker nøgenheden, desto bedre får du det nemlig med din krop.”

– Sexolog Katrine Berling

4. Book tid på ‘Salon Selvværd’

“I de perioder, hvor jeg sørger for at barbere ben, lakere mine negle og forkæle mig selv med en hårkur, har jeg det klart bedre med min krop, end når jeg forsømmer den.”

– Karoline 

5. Sig farvel til vægten

”Jeg har ikke haft en badevægt i årevis, og det er så befriende. I stedet har jeg vænnet mig til at mærke efter, hvordan jeg har det, og hvordan tøjet sidder. Jeg elsker, at mit kropsbillede ikke afhænger af et tal!”

– Mette-Marie

6. Væk med træningspisken

Du skal aldrig træne som en straf, fordi du har dårlig samvittighed over noget, du har spist. Træn derimod af lyst, og fordi det giver dig en masse fantastiske ting både fysisk og mentalt. At elske dig selv betyder at behandle dig selv godt – ikke at slå dig selv i hovedet med regler eller leve et liv i askese, hvilket er dømt til at mislykkes.”

– Livsstilscoach Krisztina Maria 

7. Drop alle sammenligningerne

“I mange år sammenlignede jeg mig selv med alle andre, og det var en kamp uden ende. I stedet måler jeg nu mig selv i forhold til – ja, mig selv. Jeg prøver at få det bedste ud af det, jeg har. Den tankegang gør mig glad.”

– Tanja 

8. Provokér dig selv

“Det her er en provokerende øvelse, men den er effektiv i forhold til at erkende omfanget og betydningen af dit negative syn på din krop: Tag alt tøjet af, og stil dig foran et spejl, hvor du kan se hele din figur. Tag dig god tid, og lyt til, hvad du fortæller dig selv om din krop. Mærk efter, hvad det gør ved dig, hvis du taler grimt til dig selv. Erkendelse er første skridt på vejen mod et bedre forhold til din krop.”

– Psykolog Signe Maria Hegestand 

9. Føl med dig selv

“Forskning viser, at det at tale venligt og medfølende til dig selv øger dit selvværd, din glæde, din livstilfredshed, taknemmelighed og empati, og at det mindsker skam, angst og perfektionisme. Vær derfor kærlig, når du står foran spejlet og mærker den indre kritiker stikke sit grimme hovede frem. Vælg de samme ord, som du ville, hvis du overhørte din bedste veninde sige grimme ting om sig selv. Du ville helt sikkert trøste, være lyttende og medfølende – så behandl dig selv på samme måde.”

– Psykolog Signe Maria Hegestand 

10. Acceptér dig selv

“Langt de fleste af os er ikke supermodeller – og det er helt okay! Hav det in mente, når du står foran spejlet, og flyt så fokus fra de selvkritiske kommentarer til det, du rent faktisk godt kan lide ved dit udseende. Selv de mindste ting tæller. Når du først er opmærksom på at have et positivt fokus og viser taknemmelighed over de ting, der spiller for dig, kommer resten ganske naturligt.” 

– Psykolog Signe Maria Hegestand 

11. Fyld garderoben med glæde

“Fokuser på det, du kan lide ved din krop, når du vælger tøj. Når du er godt tilpas, smitter det nemlig af på din opfattelse af dig selv – det er vigtigere end at følge moden.”

– Moderedaktør Julie Garde

12. Et effektivt forbud mod alle forbud

“Restriktioner er sjældent en holdbar løsning, og for hver gang du falder i og spiser noget af det, du har forbudt dig selv, vil du slå dig selv i hovedet – og det giver dig bestemt ikke et bedre forhold til din krop. Beslut, at intet mad er forbudt, men at alt kan nydes med måde. Så længe det gode og nærende fylder mest, er du på rette vej.”

– Livsstilscoach Krisztina Maria

13. Kærlighedsliste til din krop

“Skriv en liste med ti ting, du kan lide ved din krop, og hæng den op flere steder i dit hjem. Jeg har gjort det mange gange, og det hjælper at få det positive budskab visualiseret.” 

– Matilde Trobeck, Helsematilde.com 

14. Solosex

“At elske med dig selv handler ikke kun om at få orgasme. Det handler lige så meget om at udforske og undersøge dig selv. Gennem onani kan du give dig selv omsorg og kærlighed og få et bedre forhold til hele din krop. Det eneste, det kræver, er at du bruger lidt tid på dig selv og er undersøgende og nysgerrig i stedet for at jage orgasmen.”

– Sexolog Katrine Berling

15. Husk dig selv i dobbeltsengen

“Forspil er en vigtig del af sex. Øv dig i at sige, hvad der føles godt, at tage imod berøring og at lade ham forkæle dig. Din nydelse er vigtig, og at indse det er et vigtigt skridt mod at få et bedre forhold til din krop.”

– Sexolog Katrine Berling 

16. Unfollow dig glad

“Hvis de kvinder, du følger, gør, at du bliver ked af det og føler dig utilstrækkelig, så fjern dem fra dit feed. De er sikkert søde og rare i virkeligheden, men de giver ikke dig noget godt, og så skal du ikke følge dem.”

– Matilde Trobeck, Helsematilde.com 

17. Lækkerløb

“Når jeg dyrker motion, får jeg det helt automatisk godt med min krop, fordi jeg bruger den og kan mærke den på en anden måde, end når jeg ligger på sofaen. Det kan godt være, der ikke er den store fysiske forskel at spotte, men jeg føler mig klart mere lækker, når jeg har løbet en tur.”

– Kristine

18. Komplimenter, ja, mange tak!

“Hvis nogen siger noget sødt til dig, er det, fordi de mener det. Drop søforklaringerne, og sug i stedet komplimenterne til dig. Jo, din numse er lækker!”

– Eline 

19. Lyt til signalerne

“I mine øjne handler det at elske min krop i høj grad om at respektere den. Jeg øver mig derfor i at mærke efter, hvad min krop fortæller mig. Er den træt, så går jeg i seng. Er den stresset, forsøger jeg at geare ned. Er den sløj, tager jeg en dag under dynen.”

– Janni 

20. Oliekur

“Olie til kroppen er næsten sensuelt. Smør dig ind et par gange om ugen, og brug det som middel til at blive mere fortrolig med din krop – og som effektiv næring, der giver din hud glød.”

– Skønhedsredaktør Maria Rothmar 

21. Prioritér din pleje

“Ser du på kvalitet eller prisskilt, når du shopper kropspleje til dig selv? Budgetvenlige produkter kan være fantastiske, men der er altså forskel på en bodylotion til 20 kroner og en til 200 kroner. Prøv, bare en gang i mellem, at prioritere ekstraordinært lækre produkter. Du kan mærke forskellen både på din selv­ følelse, hver gang du bruger dem, og på din hud over tid.”

– Skønhedsredaktør Maria Rothmar 

22. Aromaterapi

“Selvfølgelig skal du ikke gå amok i par­fumerede produkter fra top til tå, men lidt duftende pleje i ny og næ gør underværker for humøret og giver dig en rar følelse af selv­ forkælelse.”

– Skønhedsredaktør Maria Rothmar 

23. Makeup til kroppen

“Er huden på kroppen ikke, som du vil have den? Det kan være svært at lave om på, men heldig­vis er det ikke svært at snyde lidt. Hvis du for eksempel ikke er så vild med urenheder, karspræng­ninger eller skjolder på benene, er det ingen sag at skjule dem med kropsmakeup, der ikke smitter af.”

– Skønhedsredaktør Maria Rothmar 

Artiklen er tidligere bragt i Woman 231 og er skrevet af Rikke Lyskjær-Rudbæk

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori