© Getty

5 tegn på, at du mangler jern, som påvirker din hverdag

Se, hvordan jernmangel påvirker din hverdag, uden du måske er klar over det

22. maj 2019 af Benjamin Native Studio for aminoJern

Lokker dynen ekstra meget om morgenen, selvom du har fået dine otte timers skønhedssøvn og vinteren teknisk set er slut? Måske er det din krops måde at vise dig, at du er i underskud af jern.

Jern er nemlig et vigtigt mineral, der hjælper dit blod med at transportere ilt rundt i kroppen, så den kan fungere ordentligt. Når du ikke har nok af det, kan du blive træt og udmattet.

Jernmangel er den mest almindelige mangeltilstand i verden, og ifølge en rapport fra DTU Fødevarestyrelsen får 97 procent af kvinder mellem 18 og 45 år ikke jern nok gennem kosten.

Læs med her for at se, om du måske mangler jern.

1. Du er træt – også efter otte timers søvn

Selvom du slukkede for Netflix i god tid i aftes, vågner du alligevel og føler, at du burde sove mindst to timer mere for at klare dagen. Men måske er det ikke kun manglende søvn, der er problemet.

Træthed er et af de hyppigste symptomer på jernmangel. Jern er nemlig med til at danne de røde blodlegemer, som transporterer ilt rundt i kroppen og derved giver energi.

2. Dine muskler er trætte

Er der blevet flere af de dage, hvor vægtene i fitnesscentret bare føles ekstra tunge, og dine muskler ikke rigtig vil samarbejde? Jern er vigtigt for opbygning af musklerne og konditionen, og det er netop grunden til, at elitesportsfolk løbende bliver tjekket for jernmangel, så de er sikre på, at de kan yde maksimalt, hver gang de træner.

© Getty

3. Du mister hår og har svage negle

Sidder der ekstra mange hår på din børste? Og knækker dine negle, når de endelig er blevet bare lidt lange? Forklaringen kan være, at din krop prioriterer dine vitale organer. Indtil du er i balance igen, kan dit hår og negle derfor blive underprioriteret med ilt og næring.

4. Din hud stråler mindre, end den plejer

Mangler din hud glød? Det kan skyldes, at du har for lave niveauer af hæmoglobin i blodet, som bliver dannet af blandt andet jern. Hæmoglobin giver nemlig blodet den røde farve og dermed også din hud rosa glød – er du i underskud, kan du komme til at se bleg ud.

5. Du bliver oftere syg

Er du tit syg, kan det faktisk være et tegn på, at din krop mangler jern. Jernmangel kan nemlig betyde, at lymfesystemet, der bekæmper infektion, ikke får nok ilt og derfor ikke fungerer optimalt. Få tjekket din blodprocent og serum ferritin niveau hos din læge, da de hyppigste symptomer på jernmangel også kan skyldes andre sygdomme.

Men bare rolig, det er heldigvis nemt at få bugt med jernmanglen, hvis du sørger for at spise jerntilskud og derved øger dit jernniveau. Normalt vil kroppen højst optage 10 procent af det jern, du får gennem kosten, og derfor kan et jerntilskud være nødvendig for at genoprette jernbalancen.

© aminoJern

Om aminoJern

Et dagligt kosttilskud er en nem måde at sikre dit jernindtag på. Gå efter et skånsomt tilskud, der har en god optagelse, så du ikke får 'spildjern' i kroppen. aminoJern er et godt optageligt jerntilskud, som er så effektivt, at én tablet om dagen er nok.

aminoJern er helt fri for blod og animalske indholdsstoffer og er velegnet til alle - også gravide. Som gravid har du ekstra god grund til at spise aminoJern, der netop anbefales til gravide. aminoJern er som det eneste jerntilskud i Danmark testet på gravide i et videnskabeligt forsøg udført af speciallæge Nils Milman på Næstved Sygehus, der dokumenterede, at 1 tablet svarende til 25 mg jern fra aminoJern er tilstrækkeligt til at forebygge jernmangel fra uge 10.

Er du vegetar eller veganer, er der desuden ekstra god grund til at tage et jerntilskud, for frugt og grønt indeholder jern, men jernet heri optages ikke så godt.

Hvordan virker aminoJern?

Jerntilskuddet aminoJern består af aminosyrecheleret jern, og forskning viser, at den jerntype sikrer en god optagelse i kroppen. Aminosyrechelatet 'smugler' jernet gennem mavesækken som en blind passager. Dermed optages jernet gennem aminosyrernes særlige optagekanal, så man får en skånsom optagelse.

Det gør det derfor muligt at vedligeholde jernniveauerne, holde maven i ro – og bevare energien – på én og samme tid ved blot én tablet om dagen.

Tilskuddet bør tages mellem måltider eller ved sengetid med et glas vand eller juice – aldrig sammen med mælk, kaffe og kakao, da disse nedsætter optagelsen af jern.

Læs mere om aminoJern her.

Læs mere fra samme kategori