Kvinde søvn i bedste seng
© iStock

9 genveje til en sundere krop

Sundhed behøver ikke være trist og kedeligt

1. maj 2018 af Redaktionen

1. Start dagen med morgenmad

Få maskineriet ordentlig i gang med sund morgenmad. Efter en lang nat uden mad har din krop brug for brændstof. Hvis du gerne vil undgå at spise så meget sukker, skal du huske at se på pakken, hvor meget sukker der er i. For selv om produktet viser fitness-billeder på pakken, er det ikke sikkert at det er mindre sukker i end en skål almindelige cornflakes.

2. Spis dig til pænere hud

Vil du have en ren og bumsefri hud? Der er ting du skal holde dig langt væk fra, mens andre ting vil hjælpe din hud på vej. Her får du listen:

  • Undgå hvide fødevarer som hvede, ris, pasta, kartofler – og søde sager i alle farver. Den slags sætter dit insulin-niveau i vejret, og det skaber desværre teenageansigt på selv den mest voksne kvinde.
  • Spis fed fisk dagligt. De indeholder nemlig Omega 3 og 6-fedtsyrer, som er med til at dæmpe betændelsestilstande i kroppen.
  • Spis mandler – snup en håndfuld i stedet for fisk.
  • Olivenolie er god mod tør hud. Du skal have to spiseskefulde om dagen, for at din hud kan blive gennemfugtet. Samtidig gør olien dig bedre i stand til at optage A-vitamin, som vil hindre, at du får rynker, før tiden er inde til det.
Lækre sprøde mandler
Spis dig til en pænere hud med mandler. © iStock

3. En god nats søvn

Der er ingen, der rigtigt ved, hvorfor vi ikke kan leve uden søvn – men det kan vi altså ikke. Når du sover, bliver din krop genopbygget, dit immunforsvar kommer i gang, og din psyke får lov til at tage en slapper. Og begrebet skønhedssøvn er heller ikke helt ved siden af. Din hud fornyer sig selv, når du sover, og nok søvn vil give dig en frisk glød, mindre tør hud, mindre poser under øjnene og klare øjne uden blodsprængninger. Og holder du din natlige date med Ole Lukøje, vil du desuden få færre rynker.

4. Spis chokolade

Yes! Der er ingen grund til dårlig samvittighed, hvis aftenen ender med tomt guldpapir og fedtede fingre. Chokolade indeholder nemlig en række stoffer, der er gavnlige for din krop!

  • Phenylethylamin stimulerer de små grå og skærper din opmærksomhed.
  • Theobromin stimulerer din hjertemuskulatur og virker vanddrivende og muskelafslappende.
  • Magnesium er vigtigt, for har du mangel på dette stof, kan det give præmenstruelle spændinger. Så et par stykker chokolade kan måske gøre pms lidt nemmere at komme igennem for dig og dine omgivelser.

Endelig har italienske forskere fundet ud af, at kvinder, der regelmæssigt spiser chokolade, har et bedre sexliv end andre kvinder. Og det er jo også værd at tage med...

Kvinde spiser chokolade
Chokolade er sundt i små mængder. © iStock

5. Snup en vitaminpille

“Spis nu din vitaminpille,” sagde din mor, da du for flere årtier siden sad og kiggede skeptisk på den grålig-grønne tyggetablet, som de voksne påstod smagte dejligt af jordbær... Men vi er kede af at sige det: Din mor havde ret.

Hvis du spiser nogenlunde sundt og varieret og hver dag får frugt, grønt, mælkeprodukter og kød eller bønner, linser og andet proteinholdigt alternativ til kød, kan du godt regne med, at du kan springe vitaminpillen over. 

Går turen derimod ofte til dit stampizzeria, og husker du ikke at snuppe et æble i stedet for eftermiddagskagen, skal du nok huske din multivitaminpille.

Ved du, hvilke vitaminer du har brug for – og hvordan du får dem?

6. Giv dig selv en ansigtsbehandling

Er din hud trist og grå? Men har du ikke råd til en dyr ansigtsbehandling nede i skønhedsklinikken? Så må du til det ældgamle trick – forkæl dig selv med en ansigtsbehandling! Det gør du sådan:

  • Trin 1: Rens huden med din yndlingsansigtsvask eller rensemælk. Skrub derefter alle de døde hudceller væk med en skrubbecreme.
  • Trin 2: Hæld kogende vand i en skål. Hold hovedet ind over skålen, og tag et håndklæde over hovedet. Sid sådan i fem-ti minutter, og dine porer vil blive åbnet. Du kan lægge et par breve kamillete i vandet, da det har en beroligende effekt på huden.
  • Trin 3: Vask dine hænder grundigt, og vikl lidt toiletpapir om dine pegefingre. Og så er det ellers bare med at klemme meget forsigtigt på de hudorme, der sidder i dit ansigt. Tryk ikke for hårdt, og brug ikke neglene – det kan give dig ar og blodsprængninger.
  • Trin 4: Nu skal porerne lukkes. Skin tonic er fint, men du kan faktisk også nøjes med iskoldt vand, agurkesaft eller kold kamillete.
  • Trin 5: Smør en god fugtmaske eller creme i ansigtet – og voila, du er både babyblød og helt ren i krydderen.
Kvinde ansigtsbehandling
Forkæl dig selv med en ansigtsbehandling. © iStock

7. Stræk dig

Synes du sjældent, din krop er klar til en ny dag, når vækkeurets hyletone skærer sig ind i dine øregange? Så prøv at strække dig om morgenen. Ikke alene føles det rart, det forbereder også kroppen på dagens arbejde ved at sætte gang i blodomløbet og vække dit nervesystem. Det kan også forebygge ryg- og nakkeproblemer, og så får det dig til at se bedre ud! Du får nemlig en flottere holdning af hyppige strækøvelser.

8. Grin

Latter er godt for helbredet på mange måde. Det øger blodcirkulationen og amerikanske undersøgelser har vist, at latter giver et bedre helbred fordi det øger immunforsvaret og sænker et af de hormoner, som giver stress. Så husk at grine et par gange om ugen, og gerne hver dag – det hjælper også på dit sind. Og hvis du ikke helt ved, hvad du skal fyre af’ af jokes, kan du bruge en af disse 15 grineren (og lidt platte) vittigheder.

9. Smoothie

C-vitamin går aktiv ind og forebygger rynker og fine linjer. Får du for lidt c-vitamin kan din hud blive slap. Så hvorfor ikke lave en smoothie – stopfyldt med C-vitamin og mineraler og ganske enkelt supersundt for din krop!

En vitaminrig smoothie Cherry Berry:

  • 1 banan
  • 1 dl friske eller frosne jordbær
  • 1 dl blåbær
  • 1 dl tranebærsaft

Blend det hele sammen, og nyd!

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori