Menstruation | Tampon |
© iStock

Begår du også disse 10 vildt irriterende fejl, når du har menstruation?

Farven på dit blod siger meget mere, end du måske lige går og tror

29. april 2018 af Amalie Kjær Boel

Åh nej, det er den tid på måneden igen, og du magter bare ikke, at dit humør skal igennem rutsjebaneturen for hundredetusinde gang. Selvom du sikkert er forberedt med din egen overlevelseskasse fyldt med is, chips og et helt apotek, så kan det nu godt være, at du stadig formår at lave nogle af disse 10 irriterende fejl, når du har menstruation. 

1. Du skifter ikke din tampon eller bind ofte nok 

Du har sikkert haft en af de dage på arbejdet eller studiet, hvor du bare har alt for meget at se til, og før du får set dig om, er der gået seks timer. Men har du husket at skifte din tampon eller bind? For det skal du faktisk gøre hver tredje til fjerde time for at undgå en ubehagelig lugt og opbyggelse af bakterier, som kan lede til infektioner – eller at du bløder igennem dine hvide bukser, hvilket vi alle godt kan skrive under på ikke er fedt...

2. Du har ikke styr på din menstruation

Det kan være en rigtigt god idé at have et overblik over, hvornår du skal have din menstruation og holde øje med, om den er, som den plejer. 

Det kan være meget forskelligt fra kvinde til kvinde, hvor meget du bløder, og hvor slemme dine smerter er. Fordelen er også, at du kan kontakte din læge, hvis du har har lagt mærke til, at du eksempelvis ofte får migræne op til, at du skal have menstruation. Så kan din læge give dig en recept på piller, og så er du good to go de næste par måneder. 

3. Du vasker ikke dine hænder på de rigtige tidspunkter

Det kan være, at du sidder og tænker: ‘Jo, jeg vasker dem efter, at jeg har skiftet tampon ligesom alle andre!’ Ja, ser du, det er faktisk en rigtigt god idé allerede at vaske dem, inden du hiver din forblødte tampon ud. Hvis du husker at gøre dette, vil du også forhindre bakterier i at smutte op og irritere dig. Så måske er det ikke så dumt, som det måske lyder, at gøre det til en vane at vaske hænder inden? 

4. Du ser ikke på farven, dit blod har

Måske lider du af blodfobi, eller så kan det være, at du bare ikke tror, at det er så vigtigt at tjekke farven og teksturen på dit menstruationsblod – men det er det faktisk! Dit blod skal gerne være klart rødt. Mørkerød er også meget almindeligt. Det er nemlig blot det gamle blod, som bare har taget sig god tid at komme ud... Hvis dit blod hælder mod den orange farve, så bør du kontakte din læge, da det eventuelt kan skyldes en infektion. 

5. Du får ikke nok jern

Har du en stor trang til at sætte dine tænder i en saftig burger eller pizza på dette tidspunkt på måneden? Så er det højst sandsynligt, fordi din krop er i jernmangel – hvilket giver god mening, når blodet siver ud af dig. Hvis du ikke får nok jern, kan du spise en masse mad, der indeholder højt jernindhold som eksempelvis bønner, rødt kød, spinat, fisk og æg. Hvis du ofte oplever svimmelhed og åndenød, er det vigtigt, at du kontakter din læge, da det så kan være, at du skal have nogle jerntabletter i stedet for blot at spise dig mæt i spinatblade. 

6. Du tager dine smertestillende for sent

Hvis du har hovedpine eller mavesmerter, så tager du måske nogle smertestillende piller for at undgå at skulle ligge under dynen hele dagen. Men du bør faktisk tage pillerne før, at du føler, at du er døende. Det kan godt være, at du synes, at det lyder underligt, men det er faktisk rigtigt nok! Og hvis du alligevel ved, at du kommer til at græde af smerte, så kan du også spise nogle ipren og pamoler nogle timer inden. 

7. Du lader være med at træne

Det kan godt være, at du virkelig ikke er i humør til at træne, hvis din mave bliver lige så oppustet som et badedyr, når du har menstruation. Men det er faktisk supergodt for din krop at træne alligevel! Det vil nemlig hjælpe din krop med at finde mere energi og formindske dine smerter. Så måske bør du lige hoppe i træningstøjet og smutte en tur i fitness

8. Du spiser det forkerte sukker

Det kan virke så fristende at spise en pose sprøde saltchips, men det har bare også en pris. For hvis du indtager en masse mad med højt saltindhold, vil du formentligt blive godt oppustet... Det samme gælder med sukker i form af slik. Det vil derudover også få dit blodsukker helt op at ringe til at starte med og derefter falde hurtigt – så det vil være endnu en emotionel rutsjebanetur, du vil komme ud på. Det er derfor bedre at spise det mere naturlige sukker som lækkert frugt.

9. Du spiser mejeriprodukter

Hvis du ofte bliver oppustet, når du har menstruation, skyldes det tit hormoner, men det kan også skyldes den mad, du spiser. Du bør derfor undgå at spise ligeså mange mejeriprodukter, som du normalt indtager, da det kan gøre dine smerter værre. Og du har vel ikke lyst til at få flere smerter end dem, som du har i forvejen? Så hvis du bare ikke kan undvære is i denne periode, kan du altid spise sodavandsis i stedet for flødeis. Det er da smart! 

10. Du hviler og sover ikke nok  

Din krop arbejder på fuldt tryk, når det er den tid på måneden. Det er derfor en rigtigt god idé at få mere søvn, end du plejer, i denne periode. For hvis du ikke gør det, vil du højst sandsynligt blive endnu mere irritabel – hvilket du nok ikke ligefrem har lyst til... Så lad være med at skubbe smerten væk, få dig i stedet for noget ekstra søvn!  

Kilder: Healthy WomanAsk Dr. Angela og Women’s Health

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori