Par | Restaurant | Middag
© iStock

Det er tanken, der tæller – så tænk over de her 5 nemme tricks, og bliv sundere

Skal du ud at spise buffet? Så vælg et bord, hvor du ikke kan kigge direkte på buffeten

15. april 2018 af Rie Louise Kirkebjerg

Har du hørt om ‘nudging’? Nudging er adfærdsdesign, og det vil sige, at vi selv – eller andre – indretter vores omgivelser for at få os til at gøre noget bestemt. Vi har nemlig ofte tankerne et helt andet sted, når vi eksempelvis handler i et supermarked. På den måde kan vi pludselig få lyst til at spise lasagne, fordi det er så nemt, at både lasagneplader og ost er placeret lige ved siden af oksefarsen.

Bliv sundere med nudging

Hvis du tænker over nudging, kan du nemmere styre, hvad det egentligt er, du har lyst til. For at få helt styr på hvad det der nudging i virkeligheden er, har vi talt med Lotte Juul Madsen og Stine Junge Albrechtsen, som sammen har skrevet bogen Nudging – Slip madens magt. De giver her deres bedste tricks til at booste din sundhed med nudging. 

1. Tænk over placeringen af dine madvarer

Vi må ærligt indrømme, at vores sliklager har fået tildelt en bedre skuffe end der, hvor vi gemmer dåsemakrel og -tun. Derfor er vi helt vilde med dette nemme råd, som går ud på, at du egentlig bare skal placere de sukkerfyldte madvarer længere væk end de sundere valg. 

  • Sæt frugt og grønt på stuebordet, arbejdsbordet og køkkenbordet. Læg det i tasken og i bilen. Omvendt kan slik, chips og kage gemmes bagerst i det øverste køkkenskab eller slet ikke være i boligen.
  • Læg dåsefisk og fuldkornsbrød i de køkkenskabe, du oftest åbner, mens vejen til kiks, lyst brød og Nutella kan gøres lang og besværlig.
  • Stil det sunde i øjenhøjde i køleskabet. Det første du ser, bliver ofte det, du vælger at spise.

2. Tænk over dine portionsstørrelser

Ofte kan det føles, som om du kun bliver mæt, hvis der intet er tilbage på tallerkenen. Men hvis du mærker efter, kan du nogle gange godt være mæt, selvom tallerken ikke er slikket ren, som om du havde fået en ivrig og sulten Golden Retriever-hvalp til at spise resten. 

Lotte og Stines bedste råd til, når du skal tænke over, hvor meget du spiser, er:

  • Køb mad i små pakninger. Jo større pakningen, jo mere spiser vi. Det skyldes, at vi ubevidst bruger emballagens størrelse som pejlemærke for, hvor stor en portion vi normalt vil spise.
  • Spis på en mindre tallerken, og drik af et højt, slankt glas. Vi fylder tallerken og glas helt op uanset tallerkenens størrelse. Studier viser, at vi spiser cirka 20 procent mindre mad, når vi downsizer vores service.

3. Tænk over mængden af mad i dine skabe

Hvis du (også) er en af dem, som slet ikke kan styre dig, når du tager til Tyskland for at handle billigt, har du sikkert et lager af dåsesodavand og Marabou-chokolade. Selvom der naturligvis skal være plads til at snacke, kan du tænke over disse råd, hvis du vil booste din sundhed:

  • Mængden af mad i dine skabe har betydning for, hvor meget du spiser. Hvis du køber sodavand eller øl på tilbud og lægger dem alle på køl, så nudges du til at drikke mere og flere. Du vil hele tiden få øje på dem, og nu har du jo så mange så…
  • Ryd op og undgå snacking. Vi spiser rigtig meget uden overhovedet at opdage det. Vi spiser på automatpilot. Vi spiser det, som ligger fremme, og det, som vi lige går forbi. Ved at ryde fristelserne væk fra de områder, hvor vi er, nedsætter vi lysten til snacking.

4. Tænk over disse ting, når du handler i supermarkedet

Lotte og Stine fortæller, at de varer, butikken gerne vil sælge til os, placeres lige ved indgangen, for enden af reoler eller på store paller midt i gangene. Her kan vi ikke undgå at se dem og tænke ‘skulle jeg købe...?’ Det samme gælder det strategisk placerede slik ved kassen, som vi vist alle kender ret godt til... 

Når supermarkedet vælger vores aftensmad, så placeres madvarer, som indgår i samme ret, klods op af hinanden. På den måde tror vi, at vi selv fik idéen til lasagne, men menuen var egentlig på forhånd udtænkt af supermarkedet. 

Mange supermarkeder har en bagerafdeling med lunt brød, og den dejlige duft af brød og kage, giver os lyst til at hapse en chokolade-donut ned i kurven. Derudover bliver kurvene i supermarkederne større og større, hvilket giver plads til flere varer – og lyst til at købe mere. Det kan du med fordel også tænke over, hvis du vil bruge nudging til at blive sundere. 

5. Tænk over disse ting, når du er på restaurant

Mhmm, sådan en all you can eat-buffet er nu lækker. Men her bruges nudging også til at få os til at spise noget bestemt. 

Madens placering på buffeten har stor betydning for, hvad du spiser. Lotte og Stine fortæller, at restauranten ved, hvor du starter – og derfor sætter restauranten de billige og mættende madvarer først på buffeten. Det kan eksempelvis være ris, brød og kartofler.

Størrelsen på fadet, skålen, skeen og gaflen påvirker den mængde, vi øser op. Det betyder, at vi tager mere mad fra en stor skål med en stor ske end fra en lille skål med en lille gaffel. Med dette trick styrer restauranten den mængde, vi øser op af forskellige madvarer.

“Sætter du dig efterfølgende med front mod buffeten, så vil du sandsynligvis spise mere end hende, som sidder med ryggen til buffeten. Dette skyldes, at du fristes af den mad, du ser, og påvirkes til at hente mere mad når du ser, at andre gør det,” fortæller Lotte og Stine. 

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori