Her er det BEDSTE tidspunkt på dagen at spise frokost

Forskningen har talt!

3. oktober 2016 af Anja Bruneskjold

Har du og dine kollegaer også forskellige opfattelser af, hvornår det er bedst at spise frokost? Noget tyder på, I bør blive enige om et tidspunkt – og helst i en fart.

Vi ved allerede, at det er ikke helt ligegyldigt hvor mange gange på dagen, vi spiser. Men tidspunktet vi spiser på er også rigtig vigtig for vores sundhed. Især tidspunktet for din frokost betyder meget mere, end du måske lige er klar over.

Selvom det sommetider kan være svært at ramme et fast tidspunkt, så er det måske alligevel en meget god idé at lægge en ihærdig indsats. For det kan faktisk betyde virkelig meget for din sundhed, hvis du enten springer frokosten over, eller ikke rammer kantinen på nogenlunde samme tidspunkt hver dag.

Forskere har bl.a. fundet sammenhæng mellem de uregelmæssige tidspunkter og overvægt, type 2-diabetes og for højt blodtryk. Egentlig gælder det for alle måltider, men særligt frokosten er bemærkelsesværdig i forskernes resultater.

Derudover har forskerne en teori om, at hvert eneste måltid påvirker kroppen og dens døgnrytme. Særligt din appetit, din fordøjelse og kroppens nedbrydning af fedt bliver påvirket negativt, når ikke du sørger for at spise på de samme tidspunkter hver dag.

SÅ! Ligegyldigt om du skal spise morgenmad, frokost eller aftensmad, påvirker det din sundhed.

Selvom forskerne mener, det er decideret usundt for dig at indtage dine måltider uregelmæssigt, så vil de samtidig gerne undersøge det mere grundigt.

Én ting er dog helt sikkert. Hvis du venter for længe med fx at spise frokost, vil det påvirke dit blodsukker, og din mave vil hurtigt skrige efter mad. Der er mange gode ting, du fx kan spise inden sengetid, så du undgår at rækker ud efter slikposen.

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.