Ensom og forladt?
Ensom og forladt? © iStock

Er du ensom? Her er 9 råd til vejen ud af ensomheden

Woman viser dig vej ud af ensomheden

7. december 2019 af Mette Andrea Boesgaard

Synes du, at det er flovt at indrømme, at du er ensom? Egentlig er det underligt, for alle føler sig ensomme nu og da; ensomhed har nemlig ikke noget at gøre med, hvor mange mennesker, du har omkring dig, om du har 200 venner på Facebook, en kæreste eller flere virkelig tætte og gode venner. Ensomhed er ganske enkelt en følelse, der handler om, at du ikke føler dig hørt og forstået, og du ikke oplever en samhørighed med folk omkring dig.

Kronisk ensomhed er en alvorlig sag – det kan faktisk koste dig livet! Undersøgelser har vist, at alene det, at du betragter dig selv som ensom, giver dig øget risiko for kræft og hjertekarsygdomme, og det er tæt knyttet til depression, selvskade og stof- og alkoholmisbrug. Hvad værre er: Det er også en ond spiral! Føler du dig først ensom, kan det føre til lavt selvværd og social angst, og det fører videre til, at du bliver endnu mere isoleret.

Den gode nyhed er, at du kan arbejde med din følelse af ensomhed. Det er ikke let, og det tager tid, men det kan lade sig gøre.

1. Anerkend, at du er ensom

Sig det højt til og for dig selv – og gerne også over for andre. Folk omkring dig har nemlig sandsynligvis slet ikke opfattet, at du føler dig ensom. Og hvis de ikke kender til dine følelser, kan de ikke hjælpe dig. Så sæt ord på, selvom det er tabu. Fortæl om smerten inden i, beskriv den – vedkend dig den.

2. Lær din ensomhed at kende

Det gør ondt at gå helt ind i følelsen af ensomhed, men gør det alligevel. Er du ensom, fordi du ikke har nok venner, eller fordi du ikke føler dig forstået og accepteret? Hvordan startede følelsen af ensomhed – var det en konkret begivenhed (for eksempel start på et nyt studie eller en flytning), der var grunden? Er ensomhed blevet en velkendt følelse, som du dvæler ved, eller en hadet følelse, du gør alt for at glemme? Handler din ensomhed i virkeligheden om noget andet – lavt selvværd, angsten for at åbne dig, angst for at blive afvist? 

Find ud af alt, hvad du tænker og føler om din ensomhed, og stil dig selv kritiske spørgsmål om den – kun sådan kan du arbejde dig ud af den. Hvis du ikke selv føler, at du kan komme nok til bunds i følelsen, kan du eventuelt opsøge en terapeut – en psykolog eller en coach kan stille de spørgsmål, du mangler.

© Getty Images

3. Lær at være alene

Du har garanteret hørt udtrykket “du skal elske dig selv, før du kan elske andre”. Det er det samme princip med ensomhed: Du skal lære at være alene med dig selv, før du kan lære at være sammen med andre. Du kan nemlig først være alene med dig selv, når du accepterer og holder af dig selv, og hvis du hviler i dig selv, bliver du også i stand til at række ud efter andre uden at virke desperat. Hvis du føler dig ensom, synes du dog sandsynligvis, at det er ubehageligt at være alene med dig selv og dine tanker, men du er nødt til at konfrontere dit ubehag. Hvis det er svært, kan yoga og meditation være gode redskaber – du kan også skrive dagbog for at holde tankerne i skak. Eller du kan gøre noget, du godt kan lide, så du lærer dig selv, at det er positivt at være alene.

4. Lad være med at drukne i selvmedlidenhed

Lytter du til trist musik? Læser du sørgelige bøger og ser tåreperserfilm? Hvis du er ensom, har du sikkert tendens til at gøre ting, der forstærker dit nedtrykte humør. Lad være med det! Hør i stedet glad musik, læs bøger med positive budskaber, se glade film. Det hjælper dig til at bryde dine dårlige tankemønstre.

5. Få dig et kæledyr

Det lyder måske som et absurd råd, men forskning har faktisk bevist, at hvis du får dig en kat, en hund eller endda bare et marsvin, kan det gøre dine følelser af ensomhed og nedtrykthed lettere at klare. Det skyldes, at et kæledyr giver dig en at elske og en, som elsker dig betingelsesløst. Ja, effekten af et kæledyr er endda så håndgribelig, at det påvirker dig rent fysisk; både dit blodtryk og dit kolesteroltal bliver lavere, når du får dig en dyreven! I tilgift kan det give dig fællesskab med andre kæledyrsejere, hvis du for eksempel lufter din hund samme sted hver dag, eller hvis du joiner et kanin-debatforum på internettet.

© Getty Images

6. Opsøg andre mennesker

Også selvom det ikke er folk, du brænder for at være sammen med, eller det bare er nogle, du udveksler almindeligheder med. Enhver form for menneskelig kontakt gør det nemmere for dig at bryde ud af ensomheden og dine triste tankemønstre. Og det gælder altså også, selvom du ”bare” snakker med din mor eller fyren nede i døgnkiosken.

7. Styrk de forhold, du allerede har

At være ensom er ikke bare et spørgsmål om at have venner – det handler om at connecte med folk omkring dig. Måske har du allerede din nye bedste ven i dit liv – I er bare ikke blevet bedste venner endnu? Arbejd aktivt på de forhold, du allerede har. Åbn dig – også selvom du risikerer afvisning og svigt. Lyt. Vær positiv. Tag initiativ til at ses. Plej dine forhold.

8. Få nye venner

Det er i virkeligheden verdens mest tamme råd, for det er sikkert en af de ting, som står allerhøjest på din ønskeliste, men det sker bare ikke... Husk dog på, at nye venner ikke kommer på en dag. Det kræver arbejde, engagement og overskud, hvilket kan være svært at mønstre, hvis du føler dig ensom. Du har dog gode chancer, hvis du vælger folk, du umiddelbart svinger med, og gerne nogle, hvor I deler en interesse (det giver noget at være fælles om). 

Udfordr så dig selv til at tage initiativ til nye bekendtskaber. I stedet for at vente på, at andre spørger dig, så spørg andre om de har lyst til en kop kaffe og snak. Og husk så, at det ikke er nok bare at dukke op – du skal også give noget af dig selv og arbejde på at vedligeholde kontakten fremover.

9. Gør ting, du normalt ville gøre med en kæreste eller en veninde

Tit er det ikke selskabet, du mangler, men de aktiviteter, du gerne ville lave sammen med andre. Gør de ting – alene! Gå ud og spise, gå i biffen, tag på ferie. Hold ikke dig selv tilbage, selvom det føles akavet i starten – gør det for dig selv, fordi det er spændende og givende, og fordi du har lyst. 

Lad være med at tænke på, hvad andre tænker (de tænker sikkert alligevel bare: Hvor er hun modig – jeg gad godt turde, hvad hun gør). Der er mange bonusser ved det: Det booster dit selvværd at se, at du rent faktisk kan ting, som du måske ikke troede, du kunne, og det får dig til at rette ryggen og blive mere tiltrækkende for andre. Og det holder dig travl, så du ikke har tid til at sidde derhjemme og græde over din ensomhed.

Brug for mere hjælp?

ventilen.dk og ensomung.dk kan du møde andre unge, der også er ensomme, og få hjælp til at komme videre.

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori