Kvinde og mand spiller playstation
Den er god nok. Du skal bare spille Playstation med kæresten.© iStock

Kæmper du med stress? Her er 7 fede hobbyer, der afstresser din hjerne

Så din kæreste “spilder” altså ikke sin tid på Fifa...

19. august 2022 af Rie Louise Kirkebjerg

Hvis du har svært ved at slappe af (eller hvis du endda tror, at du lider af stress), kan du både føle dig træt og have hovedpine. Når din hjerne ofte er på overarbejde, er det vigtigt at huske at afstresse den med jævne mellemrum. 

Det kan du blandt andet gøre ved at dyrke nogle af disse hobbyer, som både er sjove og afslappende, men som også kan gøres mere udfordrende, hvis du har brug for det. 

1. At bage

Kom du bare i gang med at øve til næste sæson af Den Store Bagedyst, for deltagerne i programmet har i den grad luret én af bagningens mange fordele. Udover at kunne slikke skålen ren og spise kage hele tiden, kan du nemlig reducere stress ved at bage. Det viser en undersøgelse ifølge The Huffington Post. 80 procent af de medvirkende i undersøgelsen fortalte, at de brugte bagning til at slappe af, når de følte sig pressede (men okay, det er nok lidt stressende i Den Store Bagedyst alligevel).

2. At tegne

Du kan også mindske stress ved at tegne. Ifølge VeryWell kan du bearbejde gammel stress ved at tegne abstrakte billeder, hvor du udtrykker dine følelser, og på den måde hjælpe dig selv med at heale. Du kan også tegne billeder af dine følelser ved at tænke på de ting i dit liv, der lige nu og her gør dig stresset.

Du kan selvfølgelig også hoppe med på den store trend og købe en voksen-malebog, som du kan farvelægge i, når du har brug for afslapning. 

Kvinde tegner
Få ro på det hele ved at tegne. © Getty Images

3. At strikke

Når du strikker, fokuserer du på strikkepindene i dine hænder lige foran dig. En tidligere undersøgelse viser, at strikning på den måde formindsker din risiko for stressrelaterede sygdomme. Så mon ikke, du burde give din mormor eller farmor et kald, og få dem til at lære dig at strikke?

4. At lave havearbejde

Har du ikke en have? Så har dine forældre måske én, eller også må du investere i et par altankasser til din lejlighed. En undersøgelse fra Journal of Health Psychology viser nemlig, at havearbejde sænker stresshormonet kortisol. Det gør dig derudover i bedre humør, så grønne fingre er noget, vi alle burde stræbe efter!

Kvinde planter blomster i have
Grønne fingre er en gave!© Getty Images

5. At spille playstationspil

Du bander sikkert over din kæreste, når han eller hun “spilder sin tid” med at spille diverse spil på sin (larmende) playstation. Men faktisk bør du spørge, om du ikke lige skal tæske vedkommende i Fifa, for at spille videospil kan nemlig også formindske stress. Det skriver Make Use Of, som også skriver, at det kan reducere depression og generelt få dig i godt humør. Men pas lige på med at fortælle din kæreste det, for så udskrifter han eller hun da for alvor al sin tid med playstationtid!

6. At skrive dagbog

Køb en fin notesbog og gå i gang med at skrive dagbog. Når du skriver dine tanker og problemer ned, kan du forsøge at løse dem og reducere dine negative tanker. En undersøgelse fra Honors College viser, at dagbøger på den måde kan bruges til at komme ud med dine følelser.

Kvinde skriver dagbog
Skriv dine tanker ned i en dagbog.© Getty Images

7. At gå til yoga

Ifølge Psychology Today viser en undersøgelse, at 85 procent af de testpersoner, som lavede yoga, i højere grad slap af med deres stress. I yoga bruger du både din fysik og balance, men du får også ro i sindet. 

Du kan få inspiration til fem yoga-øvelser, der giver dig sved på panden, lige her.