Lær at springe glad ud af sengen

Bliv klogere på dine søvnvaner her

4. november 2015 af Marianne Fischer

Når det er mørkt og koldt udenfor, bliver snoozeknappen flittigt brugt om morgenen.Men nu viser en ny undersøgelse fra University of Toronto, at morgenmennesker generelt har et mere positivt syn på livet end syvsovere. Årsagen er helt naturlig: Det gode humør opstår sandsynligvis, fordi morgenmennesker nyder godt af meget mere dagslys, hvilket øger kroppens produktion af humørhormonet serotonin – og hvem vil ikke gerne 

Læs også '4 søvnvaner, der slanker'

Få tre gode tips til at få en nemmere og mere positiv start på dagen her

  • Stil dit vækkeur til at ringe 10 minutter tidligere løbende over flere dagen. På den måde bliver det lettere for din krop at vænne sig til ændringen, end hvis du fra én dag til en anden skal stå en halv time tidligere op.
  • Stå op på samme tid i weekenden som på hverdage. Ved at stå op på det normale tidspunkt mindst én af weekendmorgenerne, hjælper du din krop til at blive på “stå-tidligt-op”-sporet. 
  • Sørg for at få så meget naturligt dagslys som muligt. Spis fx din morgenmad og læg din makeup ved et vindue. Eller endnu bedre, snup en hurtig gåtur i frokostpausen, eller før du tager af sted til arbejde.

Læs også: '4 tips til en god søvn'

Tilmeld dig Womans nyhedsbrev, og få flere nyheder lige her