Lever du FOR sundt? Stil dig selv disse spørgsmål – og få gode råd

Sundhed er godt – men ikke hvis det udvikler sig til en afhængighed...

25. juni 2016 af Cordelia Weber

Vi ved, at vi skal motionere og spise sundt. Men hvornår er det nok – eller for meget? Hvornår skal du være på vagt, så målet om at leve sundt ikke bliver en afhængighed, der ødelægger dit humør og dit sociale liv. Kan du svare ja til nedenstående udsagn, bør du overveje, om du lever for sundt. 

  • Hvis du af og til ønsker, at du bare kunne spise uden at tænke på, om det er godt for dig.
  • Hvis du begynder at sige nej til venner, familie og arrangementer, fordi du ikke har kontrol over, hvad du skal spise, eller du er bange for at gå glip af din motionsrutine.
  • Hvis det er umuligt for dig, at du kan gå en hel dag, uden at du tænker på din diæt og motion.
  • Hvis det er umuligt for dig at spise en middag, som andre har lavet, uden at have kontrol over, hvad der er i.
  • Hvis du har svært ved at huske, at andre glæder i livet som kærlighed og venner er langt vigtigere end din kost.
  • Hvis din vægt er så lav, at andre tror, du har anoreksi.

Det kan du gøre 

  • Fortæl det til nogen, hvis du har mistanke om, at din sunde livsstil har taget overhånd. Snak med din læge om det, hvis du synes, det er svært at sige noget til venner eller familie. Tænk over, hvad det er, du er ved at give afkald på i dit liv. Er ønsket om et særligt udseende, en lav vægt eller en bestemt mængde motion værd at ofre fester og venner for. Eller i værste fald uddannelse, job og helbred?
  • Selv om du får tudet ørene fulde af, at kage er djævlens værk, og timer foran fjerneren den visse død, så skal du holde fast i, at de ting også er en del af at leve sundt. Det betyder nemlig, at du kan bevare et afslappet forhold til mad og motion.
  • Fjern fokus fra badevægten! Sundhed kan ikke aflæses på en badevægt. Det skal være andre ting, der motiverer dig. For eksempel mere livsglæde, mere overskud og en bedre hverdag. Og der skal være plads til, at du kan gøre ting, der ikke er sunde, uden at du får dårlig samvittighed over det.
  • Få mere information og hjælp hos Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade: www.lmsos.dk

Artiklen er udarbejdet i samarbejde med ernæringsekspert, forfatter og forskningsekspert Christian Bitz og er tidligere bragt i magasinet Woman.

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori