© Getty Images

Psykolog: Bliver du også lidt trist i december, så er det helt normalt

Sådan passer du på dig selv, når humøret svigter i julemåneden

11. december 2016 af Maria Denise Christoffersen

Endelig er det december! Endelig skal vi have et afbræk i den mørke tid og hygge med julekalender, sociale arrangementer og pynt i stuen. Men hvad nu, hvis julestemningen svigter, og du faktisk føler dig trist? Er der så noget galt med dig? Det burde jo være nu, du rigtig hyggede dig, ikke?

Vi har spurgt autoriseret psykolog Rikke Papsøe, hvad du gør ved decembertristhed, og hun siger overraskende nok, at det slet ikke er usædvanligt at føle sig trist i december.

Julen er en svær tid

“Vi kan blive triste i december, fordi vi sammenligner os med andre. Tanker som ‘Alle ser så glade ud og poster lykkelige fotos på Facebook – så hvorfor er jeg ikke så glad?’ opstår pludselig. 


Andre bliver triste, fordi julen måske aldrig rigtigt har været en glad tid, dér hvor de kommer fra. For mange (voksne) skilsmissebørn kan julen også være en tid, hvor man for alvor bliver mindet om besværlighederne ved at være skilsmissebarn. Der er mange familier og mennesker, hvis behov man forsøger at tilgodeser – og der kan man nemt komme til at overse sine egne behov. Julen kan symbolisere splittelse, snarere end fællesskab og samling – og man blive slet og ret forpustet af alle julearrangementerne.” siger psykolog Rikke Papsøe.

Vær detektiv på tristheden

Men hvad gør man så, hvis man er trist i december? Det vigtigste er at være opmærksom på, hvor følelsen kommer fra.
“Prøv at få greb om, hvorfor julemåneden gør dig så trist. Første skridt i retning til at gøre noget ved tristheden, er at fange den, når den kommer – og at finde ud af, hvad der fodrer den. Lige som med al anden tristhed kan du starte med at holde øje med, hvornår den kommer: 

  • Hvornår opstår den?
  • Hvem er du sammen med, når den kommer?
  • Hvor er du henne?
  • Hvad er der sket lige forinden?
  • Hvad gør du, når den kommer?

Ved at lege detektiv på tristheden, bliver du klogere på både dens ophav, og hvordan den opererer i dit liv. Får den dig for eksempel til at handle på en måde, som måske går imod, hvordan du tænker, at tingene egentlig burde være? Hvad du videre kan gøre med tristheden, afhænger af, hvad du finder under dit detektivarbejde.” siger Rikke Papsøe.

Lad være at isolere dig

Det kan være fristende at aflyse aftaler og trække stikket ud på juleplanerne, når man er ked af det og føler sig energiforladt. Men det er faktisk ikke nogen god løsning.
“Mange af os har en tendens til at isolere os, når vi bliver ramt af tristhed – men det er sjældent en hjælp til at komme videre. Som regel fodres tristhed af social isolation. Derfor vil jeg ikke anbefale dig at melde dig ud af julehygge-fællesskaberne, hvis du bokser med en juletristhed – men faktisk at gøre det modsatte: Nemlig at engagere dig i dem.” siger Rikke Papsøe.

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori