Kvinde med maske sidder i bus
Synes du, at vinteren føles ekstra tung i år? © Getty Images

Psykologens 8 råd til dig, der kæmper med vinterdepression oveni corona-nedlukninger

Få hjælp til, hvordan du bedst håndterer en vinter med nedlukninger

9. december 2020 af Henny Müller Dahl

Vinteren er over os, og selvom der på denne tid af året er utallige julelys, der lyser gader og stræder op, så føles vinteren ikke altid lige hyggelig for alle. 

For nogle følger der nemlig både nedtrykt humør, træthed og negative tanker eller følelser med vinterens ankomst, og det bliver svært at overskue de ting, der normalt ville skabe glæde i hverdagen. Mens nogle kan opleve disse tegn, fordi vinteren simpelthen bare ikke er deres yndlingsårstid, er der også andre, der kæmper med en decideret vinterdepression. 

I denne coronatid kan vinteren hurtigt føles endnu koldere, mørkere og mere vindblæst end normalt, fordi der i år sættes grænser for vores yndlingsaktiviteter, vaner og ikke mindst omgang med andre. 

Vi har derfor talt med psykolog Mette Westh, der her giver otte gode og konkrete råd til dig, der har svært ved at overskue den vintertid, vi for alvor er gået i møde. 

1. Tillad dig selv at føle dine følelser

Mette nævner, at det først er vigtigt at anerkende, at du har en dårlig periode. Pas på dig selv ved ikke at stille for høje krav og undgå at blive for presset på jobbet eller studiet, hvis det er muligt. Tillad dig selv at have brug for ekstra mange rolige aftener derhjemme, hvor du kan samle krudt til at klare dagene. 

Ung kvinde sidder med en kop te på en sofa
Det er vigtigt at anerkende dine følelser. © Getty Images

2. Hold fast i så mange normale rutiner som muligt

Sørg for at stå op og komme i gang med dagen, hvor du gør så mange af de ting, som du plejer. Dette er et klassisk depressionsråd, pointerer Mette. For når humøret er lavt, er det vigtigt at holde fast i en så normal hverdag som muligt. På den måde kan du holde fast i følelsen af at være dig selv, og det er også med til at forhindre, at du eksempelvis pludselig vender om på dag og nat eller ikke får lavet de ting, du har sat dig for.

Som et tip nævner Mette, at det er godt at sætte et lille eller stort projekt for hver dag. Ryd op, bag en kage eller ring til en veninde, så du føler, at hverdagen er indholdsrig. 

3. Gør ting, det gør dig glad

Hold fast i ting, som du har lyst til at lave. Dyrk interesser, læs en bog, brug tid udendørs eller lav en hjemmespa. Også selvom du er i en periode, hvor du ikke føler den samme glæde ved at lave de ting, du plejer. Dette er også med til at gøre, at du fortsat føler, at du stadig er den samme person. Hold fast, fordi glæden og de gode følelser kommer igen. 

Kvinde læser bog på gulvet
Lav de ting, du plejer at nyde – såsom at læse en god bog. © Getty Images

4. Forsøg at få dækket sociale behov

Mette pointerer, at der er forskel på vores sociale behov, men at vi alle har brug for en vis mængde kontakt til andre. Der skal ikke gå så lang tid, før mange af os vil begynde at føle os ensomme, men på den anden side skal der heller ikke så meget social kontakt til, før vi rent faktisk mærker en effekt.

At få dækket sociale behov er en af de hurtigste veje til et humørboost – uanset om det er gennem onlinesamtaler, beskeder, telefonsamtaler eller fysisk samværd. Mette nævner, at selvom det klart giver mest at være sammen fysisk, så tæller alt, og det handler om at tænke lidt kreativt i forhold til at få dækket behovet. Især i coronatiden, hvor det er vigtigt at begrænse vores omgangskreds. 

Er du i en periode, hvor du ikke har meget overskud, er det en fin idé at mødes om noget – se en film, gå på kunstmuseum eller andet, hvor du ikke er så meget på men stadig har social kontakt. 

Kvinde sidder med computer på sofa og taler i telefon
En telefonsamtale er også en god måde at dække noget af det sociale behov. © Getty Images

5. Hav noget at se frem til 

Det kan både være godt at have større ting at se frem til – eksempelvis til foråret – men det fungerer også godt at lægge små planer, der ligger relativt tæt op ad hinanden. På den måde føles vinteren ikke lige lang og kedelig, og selvom det ikke er muligt at rejse på ferie på grund af corona, kan det i stedet være en god idé at udnytte de tilbud, som er i den by, du bor i – for der er ofte flere, end du tror. 

6. Husk, at du ikke er alene 

Mette nævner, at mange mennesker, der ikke normalt kæmper med depressioner, mærker et fald i energiniveau om vinteren. Derfor er det godt at huske på, at det er meget normalt at have flere negative følelser denne tid på året, og at det ikke er netop dig, den er helt gal med. Derudover kan det være godt at huske, at denne meget specielle coronatid generelt er noget, der påvirker manges energi og følelser. 

Kaffekop og computer på skrivebord
Læg store og små planer, så du har noget at se frem til. © Getty Images

7. Få udfordret dine negative tanker 

Forsøg så meget som muligt at se tingene ud fra et andet perspektiv og at få realitetstjekket dine tanker. Stil dig selv spørgsmål som ‘er der en anden måde at se situationen på?’ eller ‘kommer jeg til at undervurdere de positive aspekter ved situationen eller min egen evne til at håndtere situationen?’. 

Overvej, hvad du selv ville sige til en veninde, hvis det var hende, der havde negative tanker, og forsøg at reflektere over, om den situation, du står i, også vil føles ligeså slem om tre måneder eller et halvt år. For det er vigtigt at huske på, at dine tanker kan blive fordrejet, hvis du kæmper med en vinterdepression. 

8. Søg hjælp, hvis det bliver nødvendigt 

Det er en god idé at snakke med din læge eller en psykolog, hvis du havner i en periode helt uden overskud. For der kan nemlig være tale om en decideret depression eller vinterdepression, hvor de negative tanker gør, at du ser anderledes på tingene end normalt. 

Mette tilføjer slutteligt, at det er vigtigt at huske på, at det i så fald er (vinter)depressionen, der er skyld i, hvordan du har det – og at det ikke er dig som person, der er noget galt med. 

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori