Kvinde der er stået tidligt op
Lær at blive et morgenmenneske, så du får mere overskud.© Getty Images

6 tricks, der garanterer, at du bliver et morgenmenneske

Kære B-menneske, din morgen kan faktisk blive helt okay!

22. november 2016 af Nina Abildgaard og Amalia Kristiansen

1. Gør noget sjovt lige efter, du vågner

Du vælger måske at fylde din morgen ud med aktiviteter, du føler, du virkelig 'bør' gøre. Prøv i stedet med noget sjovt og anderledes, som du ved, der gør dig glad. Hvis du ved, at du bliver glad af at gøre det, så er det nemmere at blive et morgenmenneske. 

Lav for eksempel nogle simple træningsøvelser derhjemme i stedet for at skulle op på cyklen og i fitness.  

2. Hav en lækker morgenmad klar

Det er meget federe at stå op ved tanken om, at der venter et godt måltid ude i køkkenet. Prøv derfor at peppe din morgenmad op aftenen inden, så den er klar til dig, når du vågner. På den måde sparer du også tid om morgenen, så du alligevel lige kan sove fem minutter ekstra. 

Bag for eksempel en æggemuffin, inden du går i seng, eller rør en chia-grød sammen aftenen før.  

Kvinde der drikker kaffe
Start din morgen med en god kop kaffe og en lækker morgenmad. © Getty Images

3. Gå i gang med de tunge arbejdsopgaver først

Vi har måske en idé om, at det er bedst at starte arbejdsdagen med de små opgaver som for eksempel at svare på e-mails, men det er faktisk bedst at begive sig ud i de tunge opgaver fra start – så får du nemlig hjernen ordentligt i gang.

Så vær ikke bange for at tage fat på de store opgaver, som kræver hjerneaktivitet. 

4. Vent med de sociale medier

De sociale medier kan være en tidsrøver om morgenen. Hvis du først får åbnet Instagram, så er der pludselig gået 20 minutter, inden du får set dig om. Og er du allerede presset på tid eller blot ønsker en produktiv start, kan de sociale medier være en hæmsko. 

Planlæg derfor din tid, og vælg for eksempel et tidspunkt på eftermiddagen, hvor du kan tjekke dine yndlingsprofiler på Instagram.

Kvinde der vågner og er frisk
Lær at blive morgenfrisk, så du får mere ud af dagen. © Getty Images

5. Sørg for at lave en to-do-liste for næste dag

Jo tættere du kommer på dagens afslutning, jo mere begynder du at tænke over alle de ting, du skal have gjort dagen efter. Hvis du går i seng uden at have skrevet de ting ned, så kan du let komme til at ligge og tænke over alt det, du skal huske dagen efter. 

Prøv derfor at lave en to-do liste henover frokost, så du får klarhed over din næste dag. På denne måde kan du både få et overblik og et klarere hoved den kommende morgen.

6. Stå tidligt op hver morgen

Hvis du skaber en rutine for dig selv om at stå tidligt op hver morgen, så bliver det med tiden nemmere at stå op, når vækkeuret ringer klokken seks endnu engang. Når du tvinger dit indre vækkeur til at have en døgnrytme, vågner du automatisk af dig selv og føler dig veludhvilet. 

Forsøg derfor at sæt vækkeuret til samme tidspunkt hver dag (også i weekenden), så du vænner din krop til at stå tidligt op. Så får du også mere ud af dagen.

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.