© iStock

Sundhedsmyter: Får jeg mere energi af min søde eftermiddagssnack?

De fleste af os hungrer ofte efter en snack med sukker om eftermiddagen, men giver den overhovedet mere energi? Få svaret her

26. august 2015 af Tine Sandorf

Du er ikke den eneste, der får lyst til en sukkerrig snack om eftermiddagen, når maven føles tom, og energiniveauet er lavt, men hjælper den egentlig på trætheden?

Spørgsmålet har vi stillet til klinisk diætist Maria Felding, der er cand. scient. i klinisk ernæring.

“Du får jo energi (altså kalorier), ligegyldigt hvad du spiser, men der er forskel på, hvordan disse kalorier påvirker det energiniveau, du føler i kroppen. Når du indtager noget sukkerrigt, såsom slik, kiks, myslibarer eller en sodavand, kan det give en følelse af et energiboost, da det giver en hurtig stigning i blodsukkeret, men følelsen er kortvarig og erstattes hurtig af træthed, når blodsukkeret falder igen kort efter," siger hun.

Du får altså mere energi – men kun i en kort periode, og derfor er sukker alene ikke ideelt at spise som en eftermiddagssnack.

“Hvis sukkeret i stedet kombineres med kostfibre, vil du få en mere gradvis blodsukkerstigning, fordi fibrene forsinker optagelsen af sukkeret. På den måde får du et energitilskud, der er mere stabilt, og hvor den efterfølgende træthed kan undgås,” forklarer Maria Felding.

Et godt eksempel på en eftermiddagssnack, som øger dit energiniveau på en mere langvarig måde, og samtidig gør dig mere mæt, end når du spiser slik, er noget frisk frugt kombineret med et stykke groft knækbrød. Så får du det sunde og søde sammen med kostfibre, og en ekstra gevinst ved en eftermiddagssnack som denne er, at frugt og knækbrød sjældent er noget, du får lyst til at overspise, som du får med slik og kage. Og netop overspisning bliver du kun endnu mere tung og dvask i kroppen af.

Besøg Maria Feldings hjemmeside, eller find på hende Facebook.