Numse
© iStock

Svært ved at gå på toilettet uden for hjemmet? Det er faktisk helt normalt

Her får du ekspertens bedste råd til at gøre det nemmere

1. april 2018 af Amalie Kjær Boel

Kender du det, når du står om sommeren på en festival – og virkelig bare skal på toilettet? Men at du simpelthen ikke kan få dig selv til at gøre det? Det kan også være, at du bare ikke er fan af offentlige toiletter, når du er på shopping sammen med dine veninder. Du er måske ved at være træt af, at du ikke bare kan tage dig sammen – for der findes trods alt håndsprit og toiletpapir, du kan overdække toiletterne med. Det kan selvfølgelig også være, at det rent faktisk er noget mentalt og nogle tanker, som du helt selv kan ændre.

Psykolog Gry Secher giver hendes bedste råd til, hvad du kan gøre for at blive bedre til at gå på toilettet uden for dit hjem – og hvad det kan skyldes, at du har svært ved det.

Slap du bare helt af

Lad os sige, at du er ude på shoppingtur sammen med veninderne en lørdag. I starter måske ud med at spise brunch sammen, og før I får set jer om, er klokken tre, og du skal bare virkelig på toilettet – men du kan ikke få dig selv til det.

Gry fortæller, at dette er ganske normalt: “Nervesystemet er involveret i det at komme af med afføring og kan deles i to dele – den første del at slappe af og nyde, og en anden del som har at gøre med kroppens alarmberedskab. Det er den del, der har med afslapning og nydelse at gøre, der er involveret i at komme af med afføring. Så hvis du føler dig nervøs eller utryg ude, så bliver dit alarmberedskab aktiveret (hvilket er det det forkerte nervesystem der er aktivt i forhold til at komme af med afføring).” 

Så det bedste, du kan gøre for dig selv, er at slappe af og bare give det den tid, det nu tager. Og du kan altid foreslå dine veninder, at I mødes et sted om et kvarter eller længere tid, hvis du gerne vil have god tid. 

Det kan også skyldes bakterie- og socialfobi

Gry understreger også, at nogle også har socialfobi. Hvis du har det, er du særligt nervøs ved andre menneskers vurderinger af dig. Andre kan have bakteriefobi (OCD), og de er derfor ufatteligt bange for bakterier. Begge disse grunde kan altså gøre, at nogle vælger at undgå offentlige toiletter mere end andre.

Hvis dette er dit tilfælde, så bør du måske overveje at snakke med en læge eller psykolog. På den måde kan du få den rigtige form for hjælp, der kan hjælpe dig med at håndtere det – på den bedste måde.

Er du presset eller stresset for tiden?

Det kan være, at du er inde i en periode, hvor du bare har alt for mange bolde i luften, og du føler måske ikke, at du kan gå på toilettet, selvom du skal. Hvis dette er tilfældet, er det mere normalt, end du tror. Gry siger: “Stress, angst og depression kan give forskellige symptomer fra mave-tarmsystemet så som: forstoppelse, mavesmerter og kvalme. Vi ved også, at angsttilstand som for eksempel social- og bakteriefobier ofte opstår i forbindelse med stressede perioder.”

Hvad skal du så gøre for at blive bedre?

Gry siger: “Du skal arbejde med at gå imod din angst, dit ubehag og presse dig selv til at bruge andre toiletter end dit eget – og på den måde vende dig til at få gode toiletvaner.” Hvis du har prøvet dette, og det bare ikke virker for dig, bør du overveje at søge psykologhjælp til at arbejde med det, der står og gør det til en stressende eller angstprovokerende oplevelse, understreger Gry.

Et godt råd med på vejen

Du kan lige så godt bare starte med at bruge din sunde fornuft, hvis du ikke allerede gør det i forvejen. “Lær at sig til dig selv, at alle mennesker skal af med afføring, så det er normalt,” siger Gry. 

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori