Trist kvinde kigger ud ad vindue
Trist. Glad. Trist. Glad. Argh! © iStock

Slip af med dine humørsvingninger

Woman guider: Derfor får du humørsvingninger, og sådan håndterer du dem

15. maj 2018 af Stine Bødker Nielsen

Du er ved at bryde sammen, når tingene ikke lige lykkes for dig. Du bliver sur, når veninden aflyser jeres aftale, og det hysteriske anfald er lige om hjørnet, når kæresten ikke forstår dig. Det er ikke kun gravide og kvinder i overgangsalderen, der får humørsvingninger. Der er rigtig mange unge kvinder, som kæmper med tristhed og sure opstød – og det er faktisk helt normalt!

Overgangen fra barn til voksen stopper ikke, bare fordi du ikke længere er teenager. Der er mange hormonelle og sociale udfordringer, du skal håndtere som ung kvinde. Og det kan sende dine følelser på en vild rutsjebanetur. Hvis dine humørsvingninger skaber problemer for dig personligt, socialt eller akademisk kan det være, det er på tide at se på, hvad der får dig til at reagere, som du gør.

Woman viser dig, hvad der gør dig ekstra følsom, og hvordan du får bedre styr på humøret.

Rasende og frustreret
Skaber dine humørsvingninger problemer for dig? © iStock

Derfor får du humørsvingninger

Der er mange ting, du skal forholde dig til som ung kvinde. Det kan påvirke dit humør og temperament, at du bekymrer dig om ting som for eksempel uddannelse og karriere, mænd og vaklende selvværd. Men der er også andre udefrakommende faktorer, som kan give dig humørsvingninger. Dem kan du gøre noget ved! Hvis du får humørsvingninger, kan det være, du kan nikke genkendende til et par af eksemplerne her under...

1. Alkohol

Umiddelbart kan det være, du tænker, at alkohol da bare gør dig i bedre humør og hjælper på dine humørsvingninger. Det kan endda være, at alkohol er din foretrukne medicin, når du er trist og nede. Men hvis du drikker en del alkohol, kan det give dig endnu flere humørsvingninger, og når du har tømmermænd, bliver det heller ikke bedre.

Alkohol forværrer desuden præmenstruel depression, så undgå især alkohol, hvis du har PMS. Hvis alkohol er ved at blive en vane for dig for at holde humøret højt, kan det være du har en afhængighed. Tal med din læge om det.

Bliver du altid ked af det efter en bytur? Det kan skyldes en tømmermændsdepression.

Trist i byen og venter på en sms
Alkohol kan give dig endnu flere humørsvingninger. © iStock

2. Forkert kost

Når din hverdag er travl og måske stresset, er det nemt at tilegne sig nogle dårlige spisevaner. Men hvis du ikke får den næring, du har brug for, kan det gøre dig træt og muggen. At snuppe noget chokolade i farten – i stedet for frokost – er ikke en god idé. Det kan også være, at du helt springer nogle måltider over eller propper dig med fast food, fordi du ikke har tid til at lave mad.

Dit blodsukker, dit energi-niveau OG dit humør bliver påvirket af den forkerte kost. Når du lige har fået dit sukkerchok, er du i godt humør, men effekten er kortvarig. Snart er dit blodsukker lavt igen, og så er surmulen tilbage. Du kan holde dit blodsukker stabilt ved at spise små måltider flere gange om dagen. Og ved at spise sundere måltider får du mere energi og overskud.

3. Søvnproblemer

Hvis du ikke får nok søvn, kan det gøre dig sur og tvær. Du skal have nok søvn til at nå til REM-stadiet, når du sover. Det er den dybeste form for søvn, hvor du drømmer, og det er en vigtig proces for, at du føler dig udhvilet, når du vågner. Få tips til at falde i søvn her

Sørg for at få syv-otte timers søvn hver nat. Sæt tid af til at prioritere din søvn – især i tider hvor du i forvejen er stresset. Søvnløshed kan også være tegn på andre ting, som påvirker dit humør. 

Kan ikke sove
Hvis du ikke sover nok, kan du få humørsvingninger. © iStock

4. Hormoner

Det lyder lidt som en kliché at give en kvindes cyklus skylden for, at hun er sur, men der er altså noget om sagen. I de to uger op til din menstruation ændres din hormonbalance – og dermed også din humør-balance. Det er altså tiden efter ægløsning og før menstruation, at vi har balladen. 

Tjek din kalender og hold øje med, om der er et mønster i dine humørsvingninger. Hvis nu du bliver irritabel og har let til gråd i et par dage i ugen før, du får din menstruation, er du højst sandsynligt præmenstruel (PMS). Andre symptomer er let angst, craving efter bestemt mad og søvnløshed. Sådan undgår du PMS.

Den gode nyhed er, at du kan mildne dine symptomer med p-piller. Så får du nemlig ikke ægløsning, og din hormonbalance bliver mere stabil. Den dårlige nyhed er, at når du endelig kommer i overgangsalderen og slipper for menstruationen, så bliver humørsvingningerne endnu værre. Konklusion: Det er hårdt at være kvinde.

PMS og menstruation giver ondt i maven
Din hormonbalance ændres op til din menstruation. © iStock

5. Depression

Dine humørsvingninger kan også skyldes psykiske problemer. Især depression er meget udbredt. Hver femte kvinde vil på et tidspunkt opleve at få en depression. Nogle af symptomerne på depression er:

  • Følelser af tristhed, håbløshed og hjælpeløshed som varer længere end to uger.
  • Manglende interesse for ting, der før gjorde dig glad.
  • Følelser af træthed og apati.
  • Søvnproblemer – enten sover du hele tiden, eller også kan du slet ikke sove.
  • Spiseforstyrrelser – enten har du helt mistet interessen for mad, eller også spiser du alt for meget.
  • Fysiske smerter og andre symptomer, som din læge ikke kan finde en forklaring på.
  • Tanker om døden og selvmord.

Hvis du har mistanke om, at du kan have en depression, skal du ringe til din læge. Der er mange effektive behandlinger mod sygdommen, og din læge kan hjælpe til at finde en løsning, der passer til dig.

Kigger trist ud af vinduet
Manglende interesse for ting, der før gjorde dig glad? © iStock

Sådan tackler du humørsvingninger

  • Se på følelserne – i stedet for at smække med dørene og surmule, så prøv at se på dine følelser udefra. Hvorfor reagerer du, som du gør? Og hvad er det egentlig, du er ked af? Er problemet så stort, som du føler, det er?
  • Tal om dine følelser med en du stoler på – en god ven, en studievejleder, en kollega... Måske kan deres vurdering af situationerne hjælpe dig til at få mere afklaring og bedre styr på dine følelser.
  • Skriv dagbog – det hjælper dig til at udtrykke dine følelser og få afløb for dine frustrationer, bekymringer og usikkerheder. Du kan også få bedre overblik over dine problemer, så de virker mere overskuelige og overkommelige.
  • Dyrk jævnligt motion – det skaber endorfiner i din hjerne, som gør dig i bedre humør - og så er det sundt!

Er dine humørsvingninger ikke til at håndtere, kan det være, du har brug for at tale med en læge eller en psykolog, som kan hjælpe dig.

Du kan også læse mere om, hvordan du håndterer dine følelser her:

Sig farvel til dit dårlige selvværd

Sådan får du en god nattesøvn

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori