Grøntsager i røde, gule og grønne farver
Vitaminer findes i mange varianter og er en vigtig del af kosten. © iStock

Sådan får du de vitaminer, din krop har brug for

Vitaminer er livsvigtige, men ved du egentlig, hvad de gør godt for, og hvordan du får dem? Vi har lavet en oversigt til dig her.

8. februar 2017 af Redaktionen

A-vitamin

A-vitamin er utrolig vigtigt for synet. Faktisk kan dit syn slet ikke undvære A-vitamin. Det bliver nemlig brugt i produktionen af et farvestof i øjets nethinde, som er nødvendigt for at kunne se, når der ikke er så meget lys. Udover A-vitamin findes der fire andre genveje til friske øjne, som du kan læse om her. A-vitamin har desuden også betydning for blandt andet smagssansen og immunforsvaret, og det modvirker bakterieinfektioner og tør hud.

Sådan får du det: Servér lever og fisk (du kan blandt andet kaste dig ud i denne nemme opskrift), og gå efter orange og mørkegrønne grøntsager som gulerødder, spinat og grønkål. Vitaminet gemmes i din lever og dit fedtvæv ret længe, og derfor skulle det være nok for eksempel at spise lever en gang om ugen. 

Fødevarer med A-vitamin
A-vitaminer findes blandt andet i dadler, nødder, gulerødder og broccoli. © iStock

B-vitaminer

Der findes en række B-vitaminer, som alle gør noget godt. Fire af dem er disse: 

B1-vitamin: Det er med til at omdanne kulhydrater til druesukker, som skaber energi. Savner du inspiration til mere energi i hverdagen, så læs med her hvor vi har samlet tre skønne energikure 

Sådan får du det: Det er nemt at få nok B1-vitamin, for det findes i mange madvarer.

B2-vitamin: Negle, hår og hud nyder godt af dette vitamin. B2-vitamin er desuden vigtigt for læber, tunge og syn, ligesom vitaminet er med til at omsætte protein, fedt og kulhydrater. 

Sådan får du det: B2 findes i blandt andet mejeriprodukter og fuldkornsprodukter.

B6-vitamin: B6-vitamin booster forbrændingen, fordi det er med til at omsætte protein. Jo mere protein du spiser, jo mere B6 skal du have.

Sådan får du det: Banan, avokado, nødder, kål, kød og fuldkorn er gode kilder til B6-vitamin. Spis madvarerne i så ren form som muligt, for vitaminet bliver nemt nedbrudt ved opvarmning.

B12-vitamin: Dine nerver (altså dem i kroppen) har godt af B12-vitamin. Desuden er det nødvendigt for, at du kan producere røde blodceller.

Sådan får du det: Vegetarer har ofte mangel på B12, fordi det især kommer fra oksekød, svinekød og lever, men det findes også i ost. 

Fødevarer med B-vitamin
B-vitamin findes i mange forskellige varianter. © iStock

C-vitamin

Der er god grund til, at det er velkendt at spise C-vitaminer, når du er ved at blive forkølet, for det styrker immunforsvaret og er derfor et godt forsvar mod virus og bakterier. Vitaminet er også med til styrke optagelsen af en række andre vitaminer og mineraler og med til at producere adrenalin samt kollagen, der blandt andet styrker knogler, sener og brusk.

Sådan får du det: Grøntsager, frugt og kartofler giver dig C-vitamin. Så få dit daglige fix ved eksempelvis at spise citrusfrugter, bær, tomater, blomkål og kiwier. 

Citrusfrugter med C-vitamin
Citrusfrugter er fyldt med C-vitamin, og så er de farverige og flotte. © iStock

D-vitamin

D-vitamin er efterhånden kåret til lidt af et vidunder-vitamin, fordi forskellige studier tyder på, at det har god indvirkning på en række sygdomme. Dine knogler og tænder er også vilde med D-vitamin, for de bliver stærke af det. 

Sådan får du det: Æg, mælkeprodukter og fed fisk som laks, tun og sild er rige på D-vitamin. Det er også velkendt, at sollys sætter gang i din egen produktion af D-vitamin. Så sørg for at få de 350 gram fisk om ugen, som Fødevarestyrelsen anbefaler – især om vinteren, hvor solen ikke er fremme – og få sol i dit ansigt, på dine underarme og underben i fem minutter til en halv time et par gange om ugen om sommeren, så du får fyldt depoterne op og har til vinteren. D-vitamin lagres nemlig i kroppen. 

Her kan du læse mere om, hvordan du får din daglige dosis D-vitamin, når solen svigter.

Fødevarer med D-vitamin
Æg, mælkeprodukter og fed fisk er gode kilder til D-vitamin. © iStock

E-vitamin

Dine cellers forældelse bliver nedsat af E-vitamin, som er en stærk antioxidant, og derfor kan vitaminet være med til at holde rynker og slap hud fra døren.

Sådan får du det: Broccoli, spinat, rosenkål, sojabønner, vegetabilske olier, fuldkornsmel og æg indeholder alle E-vitamin. 

Fødevarer med E-vitamin
Fødevarer med E-vitamin findes især i den grønne afdeling. © iStock

K-vitamin

Vitaminet er en vigtig spiller i den komplicerede proces, som får dit blod til at størkne, når du har slået dig.

Sådan får du det: Vitaminet findes i to former. Den ene slags kan du få gennem maden og især fra mørkegrønne grøntsager som broccoli, avokado, kål og spinat – det kaldes K1. Den anden slags hedder K2, og det danner du selv i tarmene. 

Grøntsager med K-vitamin
Du får især K1-vitamin fra mørkegrønne grøntsager. © iStock

Artiklen er tidligere bragt i magasinet Woman og skrevet af Tine Sandorf.

Vil du deltage i konkurrencer og læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori